„Zhiguli” i odrobina wyobraźni: 5 niezapomnianych projektów tuningowych

„Dziesięć”, które zatrzymać może tylko spadochron, „grosz” z turbiną i tańczący kombi 2102 – te auta warto zobaczyć

Ograniczenia związane z koronawirusem są stopniowo znoszone i wszyscy zaczynają przygotowywać się do nowego sezonu wystawienniczego. Choć serwisy jeszcze się nie otworzyły, Wacomlab.pl postanowił przypomnieć najjaśniejsze projekty minionych sezonów. Całkiem możliwe, że już niedługo znów zabłysną na wystawach i pokazach.

„Dziesięć”, która rozpędza się do 100 km/h w dwie sekundy

VAZ-2110 o mocy 1400 koni mechanicznych – czego nie mogą zrobić rosyjscy rzemieślnicy! A ten samochód nie tylko imponuje swoimi parametrami technicznymi, ale także regularnie wygrywa zawody.

6 zdjęć

Pod maską znajduje się niestandardowy 3-sekcyjny silnik rotacyjny o pojemności 1962 cm3 i mocy 1400 KM. Podczas budowy wykorzystano połączenie części własnej produkcji oraz komponentów Mazdy.

Samochód wyposażony jest w turbosprężarkę Garrett GTX5533 Gen2. Układ smarowania: sucha miska olejowa, pompa olejowa AMS. Komora silnika została ponownie wyposażona. Do osłony silnika przyspawana jest rama rurowa. Silnik, aby poprawić rozkład masy samochodu, montowany jest z obrotem 180 stopni wokół osi obrotu wału mimośrodowego. Sterownik silnika spalinowego ABIT.

6 zdjęć

Klatka bezpieczeństwa została przyspawana do nadwozia VAZ-2110 w pozycji „J”. Prawie wszystkie przywiązania do ciała są nowe. Maska, przedni zderzak, przednie i tylne drzwi wykonane są z tworzywa przez rosyjską firmę DragGarage. Dwuwahaczowe zawieszenie ze zwrotnicami z przodu i dwuwahaczowe zawieszenie z wahaczami w kształcie litery A z tyłu zostały stworzone specjalnie dla tej „pierwszej dziesiątki”.

W wyniku wszystkich dokonanych zmian rozstaw osi samochodu wzrósł do 2770 mm, rozkład masy wyniósł 80/20, a waga z pilotem 1077 kg. W najlepszym starcie sezonu 2019 pierwsza dziesiątka przyspieszyła do 100 km/hw 1,77 s.

6 zdjęć

Jak szybko zatrzymać samochód jadący poniżej 300 km/h? Z przodu znajdują się wyścigowe tarcze hamulcowe 260 mm AP, na tylnej osi tarcze motocyklowe 205 mm. Do hamowania służą dwa spadochrony SIMPSON 12ft. Pilot „przełącza” klamkę otwierającą spadochron na 20 metrów przed metą, w tym przypadku czasze spadochronów otwierają się bezpośrednio po mecie.

Bezsenny grosz

W dziedzinie ulepszeń dziś aktywnie wykorzystuje się pojęcie podkładu (od angielskiego sleep – to sleep): pozornie całkowicie standardowy samochód z łatwością wyprzedza pozornie mocniejsze modele. Ten „grosz” to nie wyścigowe „skurcze”, tutaj wnętrze, karty drzwiowe, elektryczne szyby są w pełni zachowane, jest bardzo wygodne do poruszania się po mieście. Jeśli jednak spróbujesz wyzwać ją na pojedynek, zaskoczenie przeciwnika nie będzie granic – samochód zepsuje się jak ukąszony.

Pierwszą rzeczą, na którą zdecydował się właściciel, była wymiana silnika. 16-zaworowa jednostka z VAZ-2112 pod względem odrzutu jest o wiele wyższa od swoich radzieckich poprzedników (aby ją zainstalować, trzeba było trochę strawić osłonę silnika, przesunąć piec i zmodyfikować układ chłodzenia). Potem tak wpadł w gust, że postanowił nie zatrzymywać się i integrować… turbinę pod maską!

Kupiliśmy podzespoły: turbinę IHI TD04L firmy Subaru, wtryskiwacze Siemens 550 cm3 (do zasilania silnika wymaganą ilością benzyny), kolektor wydechowy Turbotema, przedmuch Greedy, intercooler przedni, regulator ciśnienia paliwa z manometrem. Linia wydechowa została spawana ze stali nierdzewnej o średnicy 63 mm, z wykorzystaniem tłumika i rezonatora firmy Saab.

Przygotowano również wypełnienie silnika pod montaż turbosprężarki: wprowadzono układ tłokowy z Nivy i obrobiono wał korbowy pod łożyskiem oporowym skrzyni biegów. Wszystko inne zostało w wersji fabrycznej.

Dla ogólnego piękna komory silnika oryginalna pokrywa zaworów została zmieniona na wersję z Bimoto Power. Przy okazji, o komorze silnika. Kaptur otwiera się teraz… na bok! W końcu schemat fabryczny (naprzód wbrew kursowi) nie był zbyt wygodny pod względem dostępu do jednostki napędowej. Przeniesienie pętli do tyłu i zmiana algorytmu na przeciwny – zrobienie "Aligatora" – jest już banalne.

VAZ-2102 w cenie miliona

Najpierw w tym „kawałku kopiejki” zainstalowano silnik z linii VAZ – jednostkę z „Priory” o mocy 120 KM. Zmodyfikowano go: zamontowano garbate wałki rozrządu, półbiegi, wtryskiwacze z Wołgi, odbiornik Bragin 128, przepustnicę 54 mm, pompę paliwa i wentylator elektryczny od Mercedes-Benz oraz zmodyfikowano głowicę bloku.

Źródło: Swietłana Parfenowa

Do wymuszonego silnika dodano bardziej wydajne hamulce – 14-calowe hamulce z VAZ-2112. Radzieckie rodzime koła już na nich nie pasowały, więc tarcze zostały zastąpione nie mniej klasycznym, ale już japońskim SSR Longchamp 14 o średnicy z oponami Bridgestone 155/55. Do nowego wiercenia wykonano przekładki przejściowe kół.

Źródło: Swietłana Parfenowa

Samochód został całkowicie zdemontowany i prawie wszystkie elementy zostały przetrawione: błotniki, dźwigary, podłoga, listwy progowe, przedni „telewizor” z fartuchem, zamontowano nową maskę. Wisienką na torcie są bardzo rzadkie reflektory Eurolux.

Jeśli chodzi o zawieszenie, właściciel wybrał pneuma, która zgodnie z ideą powinna dodać samochodowi nie tylko wyjątkowości, ale i praktyczności. Zainstalowano najfajniejszy sprzęt: poduszki powietrzne Slam Specialties SS5, blok zaworów Air Lift Autopilot V2, kompresor Air Zenith OB2, przewodowy cyfrowy panel sterowania Air Lift. Jeden 19-litrowy zbiornik schowano we wnęce na koło zapasowe, a dwa kolejne po 7 litrów pod siedzeniami. Samochód może przyjąć osiem pozycji pod względem wysokości każdego koła, a system je zapamiętuje: wciśnięty przycisk, a samochód wstaje, obniża się, kuca. Tak więc „kawałek kopiejki” nauczył się tańczyć.

Po wielu jazdach na wystarczająco mocnym silniku właściciel postanowił zwrócić klasyczną jednostkę z Łada 2105 o pojemności 1,3 litra i mocy zaledwie 64 KM. Silnik został nieco zmodyfikowany pod kątem wygodniejszej jazdy: całkowicie go uporządkowali, instalując hydrauliczne podnośniki od Nivy, zmodyfikowali głowicę bloku, wlot i wydech.

Źródło: Swietłana Parfenowa

To nie tylko samochód na wystawy, to na całe życie. Właściciel pomknął przez 2102 aż 150 tysięcy kilometrów! Dla wygody podróżowania na długich dystansach najnowszy wariant silnikowy został wyposażony w 5-biegową skrzynię biegów oraz długą skrzynię biegów o przełożeniu 3,9. Na drogach „kawałek kopiejki” robi furorę!

„Treshka”, która ma prawie wszystko, co rodzime

Modyfikacja VAZ-21031 została wyprodukowana dopiero w 1975 roku. Według niektórych doniesień tylko 150-200 tych maszyn opuściło linię montażową. Pod maską tej konkretnej „treshki” pozostało wszystko w wersji fabrycznej, z wyjątkiem osłony rozdzielacza zapłonu. Jest przezroczysta, co pozwala na obserwację pracy systemu w nocy.

Źródło: Swietłana Parfenowa

Dla ułatwienia ruchu zainstalowano dwuobwodowe zawieszenie pneumatyczne. Dwie sprężarki BERKUT R20, poduszki Rubena 130×3, manometr KAMAZ, zawory Camozzi i osuszacze. W kabinie czerwona kula fabryczna na gałce zmiany biegów, chromowane lusterko wsteczne z GAZ-24, ukryta nowoczesna akustyka z wyjściem USB, ale z zachowaniem pracy standardowego radia fabrycznego, afiszując się na konsoli środkowej. Głośniki umieszczono pod siedzeniami.

6 zdjęć

Najważniejszą częścią wnętrza jest oryginalna włoska kierownica Nardi Classic w największej możliwej średnicy – 390 mm oraz czarne szprychy. Natywna kierownica od czasu do czasu popadała w ruinę

6 zdjęć

Wartość samochodu dodaje również unikalny kolor „fiolet 430”, który w palecie „AvtoVAZ” był obecny dopiero w 1975 roku, a potem przez około sześć miesięcy. Samochód hibernuje w garażu. Jedyne, co wymaga ścisłego monitorowania, to jakość części zamiennych. Standardowa planowa konserwacja to wymiana oleju przed każdym sezonem, ponieważ samochód stoi w bezruchu od 6 do 8 miesięcy.

Samochód wyścigowy od „szóstki”

Wszystko tutaj jest poważne i zgodne z zasadami. Ten VAZ-2106 nie może jeździć po ulicach miasta – może być transportowany tylko na sztywnym zaczepie i używany do udziału w zawodach. Samochód zazwyczaj bierze udział w zimowych sprintach. Elementami tej „szóstki” są gleba, śnieg i lód.

Na zamówienie montowano silnik o pojemności 1,5 litra. Wykonano otwory pod głowicę cylindrów, zamontowano wałki rozrządu OKB Dynamics 9.1 i dużą przepustnicę. Cała ta konfiguracja na stoisku produkowała 124 KM. o 17,5 kg momentu obrotowego.

Zainstalowane sprzęgło SACHS do VAZ-2112 i podwójnego kosza. Punkt kontrolny jechał do Niżnego Nowogrodu z niestandardowymi rzędami. Jest elastyczne sprzęgło 2123, wspornik skrzyni biegów 2121, kardan kolby. Reduktor tylnej osi z blokadą tarczy VAL Racing na 2 kg i para główna 5.1. Przednie zawieszenie jest wzmocnione i spawane. Belka na śruby przelotowe, a na nią przeniesione są punkty mocowania dolnych dźwigni,

6 zdjęć

Hamulce to jeden z najdroższych systemów w samochodzie. Przednie zaciski DARBIS FS-14, przednie tarcze hamulcowe Alfa Romeo. Tylne hamulce tarczowe są zaimplementowane na zaciskach i tarczach z VAZ-2108. W nadkolach układane są przewody hamulcowe BF GOODRICH, następnie w kabinie układane są miedziane rurki w osłonie z tworzywa sztucznego.

6 zdjęć

Właściciel dał upust swojej wyobraźni, a tylny panel (odpowiednio wraz z tylnymi światłami) z VAZ-2103 został przyspawany do samochodu. Czyli teraz auto wygląda z tyłu jak 2103, a nie jak 2106. Wszystkie słabe punkty wygotowane na karoserii, wszystko wzmocnione 3 mm metalem.

6 zdjęć

W kabinie wyrzucili wszystkie niepotrzebne rzeczy i pomalowali na biało. Obudowa przedniego panelu zaczerpnięta z BMW E30. łyżka kierowcy i kierownica OMP, łyżka nawigatora BRIDE. Uprząż 4-punktowa Sabelt. Zainstalowany jest system gaśniczy: jedna butla w bagażniku, druga pod maską, ewentualnie wymuszone uruchomienie z kabiny pasażerskiej. Niestandardowa deska rozdzielcza oparta jest na wskaźnikach Biltema i arkuszu karbonowym, a zainstalowany jest komputer pokładowy. Wszystkie klawisze zostały zastąpione przełącznikami dwustabilnymi.

Originally posted on 19 grudnia, 2021 @ 8:05 am

Dodaj komentarz