Zero zużycia. Jakie są optymalne obroty silnika?

Silniki spalinowe mają optymalne warunki pracy, w których osiągany jest ciąg szczytowy. Jeśli zastosujesz się do tych standardowych warunków, sprzęt będzie służył przez wiele lat bez awarii.

Opłacalne pożyczki samochodowe od partnerów Wacomlab.pl

Istnieją jednak takie tryby, które prowadzą do zużycia części trących i gwałtownego zmniejszenia zasobów jednostki napędowej. Jeśli wyniesiesz silnik poza granice optymalnej prędkości, istnieje duże prawdopodobieństwo awarii. Czym są te tryby i czego powinni się obawiać kierowcy?

Niskie obroty i zużycie

W silniku jest wiele części trących, a ich żywotność zależy od prędkości obrotowej wału korbowego. Zużycie pierścieni tłokowych, tulei, krzywek mechanizmu dystrybucji gazu i innych części nie jest kompletne bez wpływu obciążenia przy różnych prędkościach i nagłych zmianach trybu pracy silnika. Co najgorsze, gdy przy niskich prędkościach nakładane jest duże obciążenie, w połączeniu z gwałtownym wzrostem temperatury. Szybkość zużycia powierzchni trących w tym trybie jest maksymalna. Cierpią również łożyska, ścianki cylindrów i pierścienie tłokowe. Inżynierowie nazywają tę strefę holowaniem.

Tryb optymalny

Magazyn „Za Rulem” wraz z USA przeprowadził badanie wpływu obrotów na zużycie części produkowanych przez „AvtoVAZ”. Jeśli uważnie przyjrzysz się wykresowi zużycia pierścieni tłokowych i ścianek cylindrów, zobaczysz, że strefa trybu holowania zaczyna się na biegu jałowym i rozciąga się do około 2000 obr./min. W tym zakresie pompa olejowa nie działa wystarczająco dobrze, a jeśli obciążenie silnika gwałtownie wzrośnie, na przykład podczas uruchamiania samochodu z ładunkiem pod górę, wówczas dodanie gazu wywołuje silne ciśnienie w komorach spalania. Brak oleju prowadzi do dużego zużycia suchych części.

Źródło: Wacomlab.pl

Jednak już przy 1500 obrotach pompa osiąga projektowaną wydajność, pompuje płyn smarujący, a zużycie spada prawie do zera. Już przy 1800 obr./min. wszystkie jednostki cierne „pływają” na filmach olejowych, zanika bezpośredni kontakt między powierzchniami części, a zużycie dąży do zera. Rozpoczyna się optymalny tryb pracy silnika.

Produkcja części jest już tak mała, że nie jest rejestrowana przez istniejące instrumenty. Idealny zakres dla silnika to 2000 do 4000 obr./min. To on odpowiada za maksymalny moment obrotowy.

czerwona strefa

Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika zużycie pojawia się ponownie i wzrasta wykładniczo. Od około 3800 obr./min. przy dużym obciążeniu wzrasta moc wyjściowa na łożyskach wału korbowego. Na pierścieniach tłokowych i ściankach cylindrów zużycie jest ponownie widoczne od ok. 4500 obr./min. Podwyższona temperatura oleju obniża właściwości smarne, czasami dochodzi do przerwania filmu ochronnego pomiędzy parami ciernymi, a powierzchnie części stykają się ze sobą. Maksymalna moc obserwowana jest przy 5-6 tys. obr/min, czyli w czerwonej strefie obrotomierza. Gorący olej nie jest w stanie oprzeć się silnemu naciskowi części trących. Silnik ulega zużyciu, a jego zasoby są znacznie zmniejszone.

Kierowcy nazywają optymalną prędkością tłoka 5-7 m / s, odpowiada to zakresowi 2000-4000 obr./min. do silników 1,6 litra montowanych w zdecydowanej większości masowych samochodów.

Generalnie, aby kontynuować serwis silnika, lepiej nie obniżać jego obrotów poniżej 2000 i nie podnosić powyżej 4500. Nie można próbować przyspieszać, jeśli samochód jest w trybie jazdy, a jego silnik kręci się przy 1500 obr/min. Jeśli naciśniesz pedał przyspieszenia, gdy włączony jest najwyższy bieg, obciążenie gwałtownie wzrośnie, moment obciąży części, ale nie będzie odpowiedniego przyspieszenia, ponieważ silnik nie osiągnął jeszcze wysokich obrotów. Po prostu sam się zje.

Jeśli samochód jest mocno obciążony i wymagane jest gwałtowne przyspieszenie, lepiej przełączyć się na niższy bieg i podnieść obroty do 2500-3000, aby zapewnić maksymalne smarowanie par ciernych. W takim przypadku możesz już nacisnąć gaz.

Tymczasem okresowo zaleca się zwiększanie prędkości do 4000 w celu wypalenia nagaru w komorach spalania i mocne potrząsanie zaworami, aby zaczęły się obracać pod wpływem drgań. W przeciwnym razie przy długotrwałych obciążeniach w jednej pozycji na końcu zaworu pojawia się wgłębienie.

Aby "upiec" silnik, trzeba wyjechać samochodem za miasto i przy ciepłej i suchej pogodzie jechać około godziny autostradą z obrotem wału korbowego około 4000. Jest to podobne do jazdy na czwartym biegu samochodu. manualna skrzynia biegów z prędkością 110 km/h.

Vladimir Gavrilov Zdjęcie: depositphotos.com

Originally posted on 8 grudnia, 2021 @ 2:29 pm

Dodaj komentarz