VAZ-2102: jak zbudować „Zhiguli” do zimowego dryfu

Najlepszym sposobem na odpłynięcie od serca jest zrobienie tego w ramach zawodów, a najlepszym sposobem na nauczenie się tego jest samodzielne zbudowanie Zhiguli.

Tak, te "Zhiguli" na cierniach, nie zdziw się. W końcu samochód musi być przygotowany na zimę latem, a ten VAZ-2102 z 1979 roku został zbudowany specjalnie do zimowego dryfowania po lodzie.

Drift rozwija się dziś bardzo szybko. Ministerstwo Sportu Federacji Rosyjskiej oficjalnie uznało drifting za dyscyplinę sportu, umieszczając go w Ogólnorosyjskim Rejestrze Sportu. I nie jest to zaskakujące: jest interesujące, ekscytujące, piękne i trudne. Dryf zimowy jest tańszy niż dryf letni. Mimo to na śniegu i lodzie dużo łatwiej jest wpaść w poślizg samochodem, zużycie opon jest mniejsze, ale nadal trzeba nauczyć się kontrolować ten proces. Najprościej jest kupić dowolny model Zhiguli z napędem na tylne koła, przygotować go do zawodów i trenować.

Dlaczego bohater naszej historii wybrał VAZ-2102? Andrey odpowiada w ten sposób: „Dwójka” ma najbardziej poprawny rozkład masy i oczywiście podoba mi się jej wygląd!

Samochód został kupiony w bardzo złym stanie za 30 000 rubli: zgniłe progi, podłoga, drzewca. Przez pierwszy sezon ciało nie zostało odrestaurowane. W końcu drifting to sport kontaktowy, a ciało często cierpi na kolizje w deblu i nie tylko. Zwłaszcza na etapie szkolenia pilotów. Dlatego początkowo prace nad autem ograniczały się do zawieszenia i przegrody kierowniczej. Amortyzatory zostały zastąpione przez SS20, przednie sprężyny zastąpiono wariantem Chevroleta Niva, a tylne sprężyny zastąpiono Technoressorem. Zainstalowano przednie dźwignie „Krasnojarsk”, aby dodać wychylenie kół. Standardowe miejsce hamulca ręcznego zajął hydrauliczny hamulec ręczny – w driftingu jest on potrzebny, aby pilot mógł dokonywać korekt, gdy samochód jedzie bokiem. Hamulce pozostały standardowe – na zimowe zawody w zupełności wystarczą.

Andrey wyjaśnia: „Istnieją już gotowe rozwiązania dla zawieszenia Zhiguli do różnych celów i sportów. Lód wymaga miękkiego zawieszenia z tyłu, aby po naciśnięciu przepustnicy kolce zapadały się w lód i pchały samochód do przodu. Ale jednocześnie nie powinien być bardzo miękki, konieczne jest zachowanie równowagi ”.

6 zdjęć

W pierwszym sezonie VAZik doświadczył wielu kontaktów podczas treningów i zawodów, a wygląd samochodu został mocno uszkodzony. Postanowiono więc przywrócić „dwójkę”, ale biorąc pod uwagę fakt, że teraz jest to samochód sportowy.

Całkowicie przebudowano nadwozie, wzmocniono podłużnice, przednie i tylne błotniki wymieniono na plastikowe oraz zamontowano plastikową wargę. Pokrywa bagażnika została zastąpiona odpowiednikiem z włókna szklanego. Dlaczego plastik? To proste: zmniejszyć wagę auta i zredukować negatywne skutki styków. Na metalu pozostają wgniecenia, a plastik odzyskuje cios. Tylna szyba i tylne boczne szyby zostały zastąpione poliwęglanem. Po pierwsze, krewni byli już bardzo wykończeni, a po drugie, aby zmniejszyć wagę auta. Drzwi pozostały metalowe. W przypadku zastąpienia ich plastikiem regulamin zawodów wymaga zamontowania klatki bezpieczeństwa.

6 zdjęć

Nawiasem mówiąc, jeśli przednie plastikowe błotniki zostały wyprodukowane w ZSRR, to tylne są już nowoczesnej produkcji. Co więcej, na VAZ-2102 plastik można kupić tylko w Krasnojarsku. Czy jesteś zaskoczony, że Krasnojarsk ponownie pojawia się w motywie Zhiguli (powyżej była mowa o dźwigniach „Krasnojarsk”)? Faktem jest, że to właśnie Krasnojarsk stał się miejscem narodzin mistrzostw amatorskiego driftu Winter Drift Battle, które są obecnie znane w całej Rosji, a 98% samochodów uczestników to Zhiguli. Zasadniczo VAZ-2102 i VAZ-2104.

Tak więc wycięte zostały standardowe skrzydła, pozostawiając około trzech centymetrów na elementy złączne, a na nity zainstalowano plastik. Jeśli część jest mocno uszkodzona w wyścigu, naprawa jest bardzo prosta: wywierciłem złamane skrzydło, kupiłem nowe i znitowałem je w ten sam sposób.

Samochód został przemalowany z fabrycznej bieli na białą Toyotę z masy perłowej. Wszystkie elementy chromowane zostały wypolerowane. Felgi są teraz oryginalne japońskie SSR LongChamp XR4, 7j szerokości. Kosztują 45 000 rubli, ale jak stylowo wyglądają!

6 zdjęć

Nie demontowali salonu, nie ma takiej potrzeby, więc jest jak najbardziej zbliżony do standardowego wyglądu. Zamontowane: sportowy fotel kierowcy Sparco, 4-punktowe pasy Beltenick, sportowa kierownica OMP. Wszystko jest oryginalne, bo to kwestia bezpieczeństwa. Kolumna kierownicy została przeprojektowana, aby móc nieco obniżyć kierownicę w celu ułatwienia obsługi.

W bagażniku usunięto wyściółkę – przewożone są tu koła zapasowe. Szyjka wlewu paliwa jest zakręcona w kabinę pasażerską, aby nie zepsuć nowego skrzydła.

6 zdjęć

Lustro kupiłem z reklamy mojego dziadka. W ogóle było napisane, że jest chromowany, ale na miejscu, jak przyszedł Andrey po kupno, okazało się, że to złoto. Dziadek powiedział, że przemalował lustro w czasach ZSRR.

Silnik został całkowicie uporządkowany i zmontowany na nowych komponentach. Głowica cylindra jest wywiercona. Zainstalowany wałek rozrządu estoński +, lekkie koło zamachowe, lekkie zawory. Gaźnik – z samochodu rajdowego, znudzony, wymienione dysze. Niestandardowy układ wydechowy, boki. Szacunkowa moc silnika 120 koni mechanicznych. Skrzynia biegów to standardowa 4-biegowa. Jak pokazała praktyka, z punktu widzenia projektu i dryfu zimowego jest najbardziej niezawodny i mocny.

AI-95 jest używany jako paliwo. W sezonie, kiedy samochód aktywnie startuje w zawodach, olej silnikowy wymieniany jest raz w miesiącu. Jeszcze częściej pod dużym obciążeniem.

Zapytany o obsługę „dwójki” właściciel odpowiada: „Zhiguli to Zhiguli”. Nawet jeśli samochód jest zmontowany z wysoką jakością i zamontowane są absolutnie wszystkie nowe części, nie oznacza to, że nic się nie zepsuje. Podczas wyścigów duże obciążenie spada na absolutnie wszystkie komponenty i zespoły, od silnika po metal. Jak coś się zepsuje to po prostu wymieniam tę część i dalej używam auta.

6 zdjęć

Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że jest to auto przeznaczone wyłącznie na zawody. Musisz trenować i dryfować nie na drogach publicznych, ale na specjalnych stronach. Na szczęście są takie. Na przykład dwa lata temu w Pechatnikach otwarto Moskiewskie Techniczne Centrum Sportowe. Z torem driftowym, torem motocyklowym i rowerowym. Zachęcam wszystkich do nauki jazdy i driftu w wyznaczonych miejscach.”

Jaki jest budżet na tak elegancki projekt sportowy? Biorąc pod uwagę fakt, że Andrey pomalował samochód z przyjaciółmi, sam przygotował go do malowania i wiele rzeczy robił własnymi rękami, koszt samochodu wyniósł około 350 000 rubli.

Originally posted on 10 grudnia, 2021 @ 6:45 pm

Dodaj komentarz