Toyota rozpoczął testowanie silnika spalania wewnętrznego na wodorze

Toyota ogłosiła, że rozpoczęła testy silnika spalinowego napędzanego wodorem. W ramach eksperymentu jednostka ta zostanie zainstalowana w hatchbacku Corolla Sport, który wystąpi w japońskiej serii wyścigów wytrzymałościowych Super Taikyu Series 2021 Powered by Hankook.

Co ciekawe, tak naprawdę nie mówimy o elektrowni na wodorowe ogniwa paliwowe, jak np. sedan Toyota Mirai, ale o konwencjonalnym silniku tłokowym. Jest to trzycylindrowy silnik 1.6 turbo z dostosowanym przewodem paliwowym i układem wtryskowym, który zamiast benzyny wykorzystuje sprężony, czyli sprężony wodór. Zasada działania takiego silnika spalinowego jest taka sama. Jednak emisje dwutlenku węgla są bliskie zeru – a te, które istnieją, są spowodowane jedynie spalaniem niewielkiej ilości oleju silnikowego.

Oprócz oczywistego wkładu w proces dekarbonizacji transportu, taki silnik ma szereg innych zalet. Po pierwsze, wodór zapala się znacznie szybciej niż benzyna i dlatego zapewnia dobrą reakcję. Po drugie, według producenta silniki wodorowe zachowują wszystkie cechy klasycznego silnika spalinowego, w szczególności dźwięk i wibracje. Może to oznaczać, że pierwsze w kolejce do instalacji takich jednostek będą najprawdopodobniej samochody sportowe.

Postanowiono przetestować nową technologię w staromodny sposób – w wyścigach. I najpierw pod maską Toyoty Corolla Sport zostanie zarejestrowany wodorowy „turbotron”, przygotowany zgodnie z regulaminem Super Taikyu Series 2021 Powered by Hankook. Samochód będzie zatankowany „zielonym” paliwem uzyskanym na Polu Badawczym Energii Wodorowej Fukushima. Jeden z największych na świecie zakładów produkujących wodór znajduje się w wiosce Namie, na północ od elektrowni jądrowej Fukushima-1 i wykorzystuje energię elektryczną z lokalnej elektrowni słonecznej o mocy 20 megawatów.

Sam pomysł, aby silnik spalinowy był zasilany wodorem, nie jest jednak nowy. Pierwszą taką jednostkę zaprojektował Francuz Izaak de Rivaz w 1806 roku. A już w XXI wieku BMW przekształciło sedana serii 7 (E65) w czterodrzwiowy Hydrogen 7, który był wyposażony w biwalentny silnik V12 6.0. Silnik ten wytwarzał 260 koni mechanicznych i mógł być zasilany zarówno benzyną, jak i wodorem.

Źródło: Toyota

Originally posted on 25 listopada, 2021 @ 12:20 pm

Dodaj komentarz