Słynny włoski kierowca wyścigowy, projektant i przedsiębiorca Enzo Ferrari urodził się 18 lutego 1898 roku
Na urodziny wielkiego Ferrari znaleźliśmy siedem mało znanych faktów z jego życia, ale najpierw krótką notkę biograficzną.
Enzo Ferrari przeżył długie i ekscytujące życie. Udana kariera wyścigowa, założenie jednej z najbardziej renomowanych światowych firm produkujących luksusowe samochody sportowe. Ponadto został założycielem i szefem jednego z najbardziej utytułowanych zespołów wyścigowych, jakie kiedykolwiek były znane. Nieźle jak na syna metalurga z Modeny.
Ten film został stworzony przez Ferrari z okazji urodzin Enzo, zbierając cytaty z wielkiego założyciela i ważne fakty z jego życia.
Enzo Ferrari był żonaty z Laurą Dominicą Garello. Ślub odbył się 28 kwietnia 1923 roku, a małżeństwo trwało do śmierci Laury w 1978 roku. Para miała syna. Ponadto niespokojny Enzo niespecjalnie ukrywał związek ze swoją kochanką Liną Lardi, z którą miał również syna Piero, który przez długi czas nie mógł być oficjalnie uznanym ojcem.
1
Enzo był weteranem I wojny światowej
Enzo Ferrari walczył na polach I wojny światowej. Służył w 3. Pułku Artylerii Górskiej Armii Włoskiej. Przeżył wojnę, ale jego brat i ojciec mieli mniej szczęścia. Obaj zginęli, ale nie na polu bitwy, ale z powodu wybuchu epidemii grypy we Włoszech.
Sam Enzo omal nie został zabity przez straszliwą pandemię z 1918 roku, która wybuchła w całej Europie. Później został zwolniony z wojska i odesłany do domu, aby wyzdrowieć.
2
Syn Enzo zmarł młodo
Enzo Ferrari i jego legalna żona mieli syna Alfredino – w skrócie Dino, urodzonego w 1932 roku. Został powołany na następcę Enza, ale niestety nie żył długo. Dino, w wieku 24 lat, zmarł tragicznie na rzadką chorobę – zmarł na dystrofię mięśniową w 1956 roku.
Enzo był zdruzgotany utratą syna i odwiedzał jego grób tak często, jak tylko mógł. Za życia Dino próbował stworzyć 1,5-litrowy silnik DOHV V6 do samochodów F2. Po śmierci syna Enzo zadedykował mu serię samochodów drogowych i wyścigowych (Dino), wykorzystując proponowany przez niego silnik V6.
Nieślubny syn, Pierrot (ur. 1945), później został wiceprezesem Ferrari. W pełni wykorzystał spuściznę ojca i wniósł swój własny wkład.
W 2015 roku wartość netto Pierrota wynosiła 1,3 miliarda dolarów.
3
Emblemat Ferrari ma wspaniałą historię
Logo Ferrari, czarny koń na żółtym tle, ma ciekawą i chwalebną historię. Wcześniej był to osobisty emblemat hrabiego Francesco Baracca, który został wybity na myśliwcu jednego z najlepszych pilotów i bohatera narodowego I wojny światowej.
Hrabia Barraca, który odniósł 34 zwycięstwa w powietrzu, zginął w 1918 roku, a jego matka przekazała Enzo emblemat do użytku osobistego.
Enzo z wdzięcznością przyjął prezent, zmieniając jedynie białe tło na żółte, w uznaniu dla swojej małej ojczyzny Modeny.
4
Śmierć Gillesa Villeneuve głęboko poruszyła Enzo
Gilles Villeneuve był jednym z największych kierowców wyścigowych wszech czasów. Ostatnie sześć lat spędził na ściganiu się dla Ferrari. Jego gwiezdna kariera została nagle przerwana przez straszną katastrofę w maju 1982 roku.
To wydarzenie uderzyło w Enzo Ferrari tak głęboko, że później trzymał przed sobą zdjęcie Gillesa we wszystkich domach i biurach.
5
Enzo był introwertykiem i cierpiał na klaustrofobię.
Pomimo swojej sławy, Enzo Ferrari prowadził raczej powściągliwe i wycofane życie. Rzadko udzielał wywiadów i nie lubił opuszczać swoich domów w Maranello. Enzo podróżował tylko w wyjątkowych okolicznościach, takich jak Grand Prix na Monzy lub podróż do Paryża, aby rozstrzygnąć spór między FISA i FOCA w 1982 roku.
Nigdy nie latał samolotem, nigdy nie podróżował do Rzymu i nigdy nie korzystał z windy. Według niektórych źródeł Enzo cierpiał na klaustrofobię. Na przykład gazeta Guardian napisała o tym.
6
Ferrari F40 to ostatni samochód zatwierdzony przez Enzo
Słynne Ferrari F40 było produkowane od końca lat 80. do początku lat 90. XX wieku. Samochód sportowy z centralnym silnikiem z napędem na tylne koła jest następcą 288 GTO i został opracowany z okazji 40-lecia Ferrari. Co najważniejsze, było to ostatnie Ferrari, które przed śmiercią otrzymało osobistą zgodę Enzo Ferrari.
6 zdjęć
W momencie produkcji było to najszybsze, najmocniejsze i najdroższe Ferrari, jakie kiedykolwiek zbudowano.
Cytat: „Aerodynamika dla ludzi, którzy nie potrafią budować silników”
To piękne zdanie w ustach Enzo Ferrari zabrzmiało w 1960 roku w odpowiedzi na oszołomienie kierowcy Paula Frere. Narzekał na niezdarnie wyglądającą przednią szybę swojego 250TR podczas wyścigu w Le Mans. Odpowiedź jest piękna, ale później Ferrari zmieniło swój punkt widzenia. To nie przypadek, że Ferrari F40 uchodziło za jeden z najbardziej aerodynamicznie opracowanych samochodów swoich czasów.
Enzo Ferrari zmarł 14 sierpnia 1988 roku w Modenie we Włoszech. W chwili śmierci miał 90 lat.
Przeczytaj także
-
Ferrari F40. Jego pożegnalny łuk
-
10 najważniejszych osób w historii maszyn
-
Jak Enzo Ferrari walczył z Henrym Fordem II
-
Tylko pięciokrotny mistrz
Wszystkie dzisiejsze wiadomości motoryzacyjne w jednym filmie:
Originally posted on 31 grudnia, 2021 @ 10:51 am