Oszustwa sprzedażowe wzrosły w Rosji

Czarny piątek to sezon przecen – ale, jak się okazało, oszuści internetowi chcieliby również skorzystać z emocji w okresie wyprzedaży. Według ekspertów IT, w tym roku oszuści stali się bardziej aktywni w Rosji, wykorzystując nowy schemat oszukiwania potencjalnych nabywców za pomocą komunikatorów internetowych. Ponadto nastąpił znaczny wzrost liczby botów specjalizujących się w kupowaniu popularnych towarów ze zniżkami w celu dalszej spekulacji.

Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa opowiedzieli Kommersantowi o metodach oszukiwania użytkowników. Tak więc współzałożyciel projektu StopPhish, Yuri Drugach, zauważył, że po raz pierwszy oszuści zaczęli oferować fałszywe rabaty za pośrednictwem komunikatorów internetowych – wcześniej schemat ten był wykorzystywany głównie w witrynach do umieszczania reklam elektronicznych. W takim przypadku ofiara oszustwa otrzymuje wstępnie wygenerowany link, aby zapłacić za nieistniejący produkt.

Ponadto, według Alexandra Dvoryansky'ego, dyrektora ds. komunikacji strategicznej w Infosecurity a Softline Company, w okresie sprzedaży znacznie wzrosła liczba stron phishingowych podszywających się pod popularne sklepy internetowe. Według szacunków firmy, tylko w ciągu ostatniego miesiąca ponad 500 linków do takich zasobów zostało zidentyfikowanych z własnymi formami płatności lub ofertą zapisania danych płatniczych (w celu późniejszego obciążenia pieniędzy).

Wzrost liczby „klonów” zapowiedzieli także przedstawiciele platform handlowych Wildberries i OZON. Często „makiety” witryn generowane są automatycznie, a do tworzenia linków wizualnie podobnych do oryginałów wykorzystywane są algorytmy zastępowania symboli. Podczas Czarnego Piątku wzrost liczby takich zasobów wyniósł około 30%.

Eksperci zauważają, że przejście oszustów na komunikatory internetowe tłumaczy się między innymi względami ekonomicznymi: stworzenie strony phishingowej wymaga czasu i kosztów, a żywotność takich zasobów do momentu ich zablokowania rzadko przekracza 48 godzin.

Źródło: kommersant.ru

Originally posted on 3 grudnia, 2021 @ 7:25 am

Dodaj komentarz