Nowy 1600-stronny Koenigsegg otrzymał bardzo szybką 9-biegową “robot”

Szwedzki Koenigsegg pokazał w Genewie następcę rekordu Agera RS – hipersamochód Jesko. Dvuhdverka otrzymała swoją nazwę na cześć ojca Christiana von Koenigsegga. Nowość została wyposażona w ulepszoną „ósemkę” z podwójnym turbodoładowaniem i rewolucyjną skrzynię biegów LST.

Koenigsegg Jesko jest napędzany zmodyfikowanym 5-litrowym silnikiem V8. Silnik otrzymał nowe turbosprężarki, inny układ dolotowy, dokładniejszą regulację ciśnienia oraz stalowy „płaski” wał korbowy. Szyje tego wału korbowego, który waży zaledwie 12,5 kilograma, znajdują się pod kątem 180 stopni, co zapewnia szybszą reakcję na pedał gazu i dźwięczny dźwięk. Aby zmniejszyć wibracje właściwe dla jednostek z „płaskim” wałem korbowym, stosuje się aktywne mocowania, a także ultralekkie korbowody i tłoki.

Ponadto Jesko posiada zastrzeżony system powietrza turbosprężarki, który wstępnie obraca łopaty, zapewniając natychmiastową reakcję. Składa się ze zbiornika z włókna węglowego oraz małej sprężarki, która zapewnia krótkotrwały dopływ powietrza o ciśnieniu 20 bar.

Moc silnika wynosi 1280 koni mechanicznych na paliwie konwencjonalnym i 1600 koni mechanicznych przy zastosowaniu bioetanolu E85. Szczytowy moment obrotowy – 1500 Nm, z czego tysiąc dostępnych jest w zakresie 2700-6170 obr./min. Deklarowana maksymalna prędkość to 483 kilometry na godzinę.

Kolejną innowacją jest opatentowany przez Koenigsegga dziewięciobiegowy robot Light Speed Transmission (LST). Może przeskoczyć na dowolny bieg, który jest optymalny do przyspieszania i jest wyposażony w mechanizm podwójnej zmiany biegów: pierwsze naciśnięcie przełącznika w kolumnie kierownicy zwiększa lub zmniejsza bieg, drugie wybiera najlepszą opcję natychmiastowego przyspieszania. Węzeł LST waży tylko 90 kilogramów, podczas gdy tradycyjne DCT ważą około 140. Czasy przełączania wynoszą 20-30 milisekund. ISR „robota” w Lamborghini Aventador przełącza się w ciągu 50 milisekund.

Wyjątkowość przekładni Koenigsegg Light Speed Transmission (LST) polega na siedmiu mokrych sprzęgłach (kolejne dla elektronicznego mechanizmu różnicowego) i braku synchronizatorów. Każde sprzęgło posiada osobny zestaw siłownika i czujnika ciśnienia.

Karbonowy monocoque Koenigsegg Jesko jest o 40 mm dłuższy i 22 mm wyższy niż Agera RS. Statyczna sztywność skrętna – 65 000 Nm/st. Wahacze zostały wzmocnione, a łożyska są obecnie największymi stosowanymi w samochodach drogowych. Adaptacyjne amortyzatory Öhlins są wyposażone w zaprojektowane przez Koenigsegga sterowniki i elektronikę, a potrójny poziomy amortyzator jest teraz zamontowany na przedniej osi, aby zapobiec przycupnięciu dwudrzwiowego pojazdu podczas przyspieszania. Dodatkowo tylne koła Jesko to stery strumieniowe.

Przy prędkości 250 kilometrów na godzinę elementy aerodynamiczne Jesko wytwarzają 800 kilogramów siły docisku. Wartość ta wzrasta do tony przy 275 kilometrach na godzinę. To 30 procent więcej niż Koenigsegg One: 1 i 40 procent więcej niż Agera RS. Nawet lusterka boczne zapewniają 20 kilogramów siły docisku.

Koenigsegg Jesko jest wyposażony w system elektrohydrauliczny Autoskin, który otwiera drzwi, maskę, a także kontroluje prześwit i położenie aktywnego tylnego spojlera i klap na dole, bezprzewodowe ładowanie smartfonów, regulowany zestaw pedałów, instrument cyfrowy panel montowany na kierownicy, sterowany przez specjalnie opracowane oprogramowanie…

Łączny nakład numeru Koenigsegg Jesko wyniesie 125 egzemplarzy. Cena to około trzech milionów dolarów.

Dodaj komentarz