Nowa “ikona” Ferrari wyróżniała się najpotężniejszym V12, śmiałym wzornictwem i aerodynamiką

Nowy dodatek do rodziny ekskluzywnych modeli Ferrari o kryptonimie Icona. Targa Daytona SP3 została odtajniona, co oznacza powrót zespołu fabrycznego Ferrari do wyścigów wytrzymałościowych i upamiętnia potrójne zwycięstwo włoskiego zespołu w 24-godzinnym wyścigu Daytona w 1967 roku. Dwudrzwiowy otrzymał najmocniejszy silnik benzynowy w historii firmy, wyróżniający się „formułą” aerodynamiki i designem.

Cechą charakterystyczną Ferrari Daytona SP3 jest bardzo niska (1142 mm) i lekka kompozytowa karoseria (jak targa) z drzwiami motylkowymi, która zachwyca odważnym designem i rozwiązaniami technicznymi. Masa własna dwudrzwiowego to zaledwie 1485 kilogramów.

Ferrari Daytona SP3

Zakrzywiona przednia szyba z pojedynczą wycieraczką przypomina latarnię myśliwca, lusterka zewnętrzne są w jednej linii z przednią osią, ślepe reflektory są ukryte za wznoszącymi się rzęskami, a tylnego zderzaka nie ma – tylko gigantyczny dyfuzor, jak w bolidach.

Ferrari Daytona SP3

Wnętrze Ferrari Daytona SP3 jest również pełne niespodzianek. Inżynierowie starali się, aby kierowca jak najmniej zdejmował ręce z kierownicy, więc całkowicie zrezygnowano z manetek: pióro wycieraczki zastąpiono podkładką, a kierunkowskazy zastąpiono kilkoma przyciskami.

Wnętrze Ferrari Daytona SP3

Supersamochód nie posiada dotykowego systemu multimedialnego, a za „cyfryzację” odpowiada wirtualny 16-calowy panel i liczne dotykowe konsole. Fotele kierowcy i pasażera są wizualnie połączone, a to nie tylko trik projektanta – chcąc uzyskać komfort, trzeba będzie wyregulować kierownicę i… pedały, bo fotel jest sztywno zamocowany!

Wnętrze Ferrari Daytona SP3

Koncepcyjnie otwarte Ferrari Daytona SP3 z centralnym silnikiem jest zbliżone do LaFerrari Aperta, ale istnieje minimum wspólnych szczegółów z jego poprzednikiem. Wolnossący V12 o pojemności 6,3 litra został zastąpiony przez silnik o pojemności 6,5 litra, z jednostką napędową zapożyczoną z 812 Competizione.

Ferrari Daytona SP3

Kierowcy musieli ciężko pracować, aby dostosować silnik do układu środkowego silnika (wymieniono tłoki, korbowody, wał korbowy, układy chłodzenia, dolotowy i wydechowy), o czym świadczy zmiana indeksu z F140HB na F140HC. Jednak odrzut wzrósł do 840 koni mechanicznych i 697 Nm, co czyni go najmocniejszym niehybrydowym Ferrari.

Ferrari Daytona SP3

Targa z napędem na tylne koła z 7-biegowym „robotem” zmienia 100 kilometrów na godzinę w 2,85 sekundy i przyspiesza do 340 kilometrów na godzinę. Dyrektor techniczny Ferrari, Michael Leiters , podkreślił w rozmowie z AutoExpress, że tym razem nie ścigano czasu okrążenia, częściowo dlatego nowość ma tradycyjny wolnossący V12 (a nie bardziej wydajną elektrownię opartą na V8) i brak aktywnej aerodynamiki.

We Włoszech Ferrari wyceniło Daytonę SP3 na dwa miliony euro bez podatków, ale cennik to pusta formalność, bo nowego produktu nie można zamówić. Wszystkie 599 wystąpień są zarezerwowane, ale dostawy rozpoczną się dopiero w maju 2023 roku.

Źródło: Ferrari

Originally posted on 26 listopada, 2021 @ 7:35 am

Dodaj komentarz