Moskwicz-444: zniszczony na Ukrainie

Nazwa „Moskwicz-444” prawdopodobnie nic laikowi nie powie. Ale kiedy spojrzysz na zdjęcia, nie będzie wątpliwości: to „Zaporoże”! Ten sam ZAZ-965, który będzie się nazywał garbaty

– Cóż, Leonidzie Iljiczu? – to pytanie, od którego zależał dalszy los "Moskwicza-444", jako pierwsze zadało Nikitę Chruszczowa. – Normalny samochód… Dobrze! – odpowiedział Breżniew zwalniając miejsce kierowcy. – Czy damy naszym towarzyszom pozwolenie na produkcję? – Pewnie? – Nikita Siergiej uśmiechnął się chytrze i nagle się poddał. – Jeśli Novikov wejdzie, to wszystko, zatwierdzimy masowe zwolnienie! Wszyscy się odwrócili: z dala od Chruszczowa stał ówczesny przewodniczący Państwowego Komitetu Planowania, dwumetrowy Władimir Nikołajewicz Nowikow.

Nazwa „Moskwicz-444” prawdopodobnie nic laikowi nie powie. Ale kiedy spojrzysz na zdjęcia, nie będzie wątpliwości: to „Zaporoże”! Ten sam ZAZ-965, który będzie się nazywał garbaty. To właśnie ten brzydki dwudrzwiowy sedan (teraz takie nadwozie częściej nazywa się hatchbackiem) dla wielu sowieckich rodzin, stał się pierwszym samochodem. A „czterysta czterdzieści czwarta” to przedprodukcyjny prototyp przyszłego „Zaporożec”. Prototyp, stworzony przez moskiewskich inżynierów na wzór włoski, stale śledzący technologię niemiecką i francuską.

Oczywiście na początku nikt nie wyobrażał sobie, że mały „Moskwicz” zostanie wyprodukowany w Zaporożu: sama moskiewska fabryka minisamochodów potrzebowała kompaktowego samochodu, który zastąpiłby emerytowanego „400 first” – modelu, który był prosty i tani, ale beznadziejnie przestarzałe. A wszystko dlatego, że nowy MZMA „Moskvich-402” okazał się zbyt drogi – 15 000 rubli przed reformą! – dlaczego naruszono „hierarchię samochodową” sowieckiego przemysłu motoryzacyjnego: motocykl z wózkiem bocznym był niedrogi, ale najtańszy samochód tamtych czasów (ten sam „czterysta sekund”) okazał się luksusem niedostępnym dla większości obywatele ZSRR. Wymagane było utworzenie łącza pośredniego.

Naprawdę starali się, aby przyszły „Moskvich-444” był pośrednim ogniwem między motocyklem a samochodem: po prostu nie znaleziono wystarczająco kompaktowego silnika, a projektanci musieli wybrać dwucylindrowy bokser o mocy 17,5 koni mechanicznych z fabryki motocykli Irbit o objętości 649 „kostek”. A ten silnik musiał rozpędzić samochód o masie brutto około tony! Skopiować i rozpocząć produkcję zagranicznego silnika? Nie wydano na to pozwolenia „z góry”. Ale „poradzili” stworzenie obiecującego minisamochodu „na bazie” zagranicznego samochodu Fiat 600 – po spotkaniu Brytyjskiego Stowarzyszenia Inżynierów Mechaników w 1957 r. Minister przemysłu samochodowego ZSRR Nikołaj Strokin dosłownie zachorował na ten samochód.

Jednak sowiecka kopia różniła się od włoskiego oryginału. Najpierw koła 12" zostały zastąpione kołami 13". Drobiazg? W samochodzie kompaktowym decyzja ta przerodziła się w katastrofę – inżynierowie musieli przerysować spód nadwozia, zmienić kinematykę zawieszenia … Po drugie, projekt został nieco przerysowany: sylwetka zyskała słynnego „garbusa”, przód otrzymało charakterystyczne tłoczenie, a przednia i tylna szyba stały się… wymienne… Konstruktorzy przerobili również skrzynię biegów – przedsiębiorstwa stalowe ZSRR nie były w stanie dostarczyć metalu o takiej jakości, jaka była dostępna dla Włochów.

W październiku 1957 roku – dokładnie 62 lata temu – powstał pierwszy prototyp, który ostatecznie dowiódł, że silnik motocykla będzie musiał szukać zamiennika. „Powolne przyspieszenie i brak maksymalnej prędkości – 80 km / h zamiast projektowej 95 km / h” – podsumowują testerzy. „Zasób silnika przed remontem wynosi nie więcej niż 30 tys. Km” – inżynierowie „wykończą” przeciwstawnego Irbita. Co robić? W MZMA postanowili stworzyć własny silnik dla dziecka, podobny do tego zainstalowanego w Citroen 2CV: chłodzony powietrzem, przeciwstawny, o pojemności roboczej 748 "kostek". Ale praca przeciągnęła się …

W tej historii Citroen 2CV nie pojawił się przypadkiem: podczas tworzenia „czterysta czterdziestej czwartej” radzieccy inżynierowie przyglądali się nie tylko modelom Fiata 500 i 600. W USA przetestowali, a następnie rozebrali na śrubę kilkadziesiąt zagranicznych samochody, w tym kultowe BMW 600, wspomniany Citroen czy Volkswagen Beetle. A kiedy stało się jasne, że „sześćsetny” Fiat będzie musiał zostać „zmodyfikowany pilnikiem” (jego podwozie okazało się za słabe na drogi ZSRR, a silnik zbyt kapryśny jak na nasze warunki), projektanci stworzyli coś w rodzaju hybrydy: przednie zawieszenie – na wahaczach wzdłużnych i drążkach skrętnych wzdłuż modelu Volkswagena, silnik był tymczasowo dostarczany przez BMW.

I wtedy zaczęła się zabawa. Samochód jest już gotowy, ale nadal brakuje silnika! Dalej – więcej: kierownictwo MZMA przyznaje, że „nie ma wystarczających zdolności do produkcji mikrosamochodu”. Mówiąc prościej, nie ma gdzie produkować „Moskwicza-444”. Na szczęście oba problemy zostały niespodziewanie szybko rozwiązane: Rada Ministrów ZSRR wydała dekret „W sprawie organizacji produkcji małych samochodów”, a namishniki dostarczyły własne opracowania – silnik bokserski NAMI-965G (w rzeczywistości kopia „ bug”) i NAMI-965V w kształcie litery V … Jak wiecie, ten ostatni został wybrany do obstawiania przyszłych „Zaporożec”.

Nawiasem mówiąc, Novikov, przewodniczący Państwowego Komitetu Planowania, nad którym żartował Chruszczow podczas akceptacji nowego Moskwicza przez Kreml, pasował do maleńkiego minisamochodu! Maszyna została zatwierdzona, dokumentacja techniczna i prototypy Moskvich-444 zostały przekazane do ukraińskiego zakładu Kommunar, przedsiębiorstwa produkującego żniwiarki, młocarnie, traktory i inny sprzęt dla rolnictwa. A gdzie „czterysta czterdzieści czwarta” z prototypu zamieni się w seryjny samochód „Zaporoże-965”. Tak zaczęła się historia Zaporoskich Zakładów Samochodowych, ale to inny czas i inne samochody.

Przeczytaj także

  • Porsche dla biednych, czyli historia G8
  • Chińskie pojazdy elektryczne: niesamowite wyniki sprzedaży
  • Zagraniczny samochód za 500-600 tysięcy rubli: studiujemy Hyundai Elantra
  • Nowy RAV4 dla Rosji: ujawniono ceny i konfiguracje

Originally posted on 12 grudnia, 2021 @ 10:48 pm

Dodaj komentarz