Mercedes-Benz 190: przykład udanej renowacji

Wcześniej wielu marzyło o Mercedes-Benz 190 (W201). Teraz ten model zainteresuje tylko wiernych fanów marki i kolekcjonerów. A samochód z naszego materiału jest jedyny w swoim rodzaju

Mercedes-Benz 190 (oznaczenie fabryczne W 201) został wprowadzony w 1982 roku i był produkowany do 1993 roku. Jest popularnie znany jako Baby-Benz, ponieważ w momencie premiery był najmniejszym przedstawicielem całej linii. Rozwój „małego mercedesa” rozpoczął się już w 1973 r. w następstwie światowego kryzysu naftowego, kiedy pojawił się popyt na małe i ekonomiczne samochody.

Egzemplarz, o którym dzisiaj mówimy, został wydany w 1991 roku. Pierwotnie został zakupiony przez właściciela jako niedrogi zimowy samochód do driftu, ale potem plany się zmieniły.

Siergiej, właściciel tego Mercedes-Benz 190, często natrafiał w Internecie na zdjęcia projektów zagranicznych postaw opartych na 190, ale w Rosji prawie niemożliwe było znalezienie odpowiedniej kopii. I super – to znaczy, że możesz stworzyć wyjątkowy samochód i mieć pewność, że nikt inny go nie będzie miał.

Wymiana silnika nie była planowana. Po pomalowaniu samochodu na etapie montażu postanowiono przepłukać układ chłodzenia. Ale uszczelka głowicy cylindrów nie mogła tego znieść, a płyn niezamarzający dostał się do oleju. Rezultatem jest emulsja. Przegroda silnika była w cenie porównywalna do wymiany na inny, nowocześniejszy silnik.

Postanowiono wziąć 2,2-litrowy M111 o mocy 150 KM. To niezawodny czterocylindrowy, dwuwałowy, 16-zaworowy silnik (w przeciwieństwie do rodzimego, czterocylindrowego 8-zaworowego o pojemności 2,0 litra o mocy 122 KM). Taki silnik został zainstalowany w W124, W202, W203, W210 i innych modelach niemieckiej marki.

Wkrótce zrobię golenie komory silnika. Dodatkowe otwory z różnych bloków starego silnika zostaną usunięte, okablowanie ukryte, metal pomalowany na kolor nadwozia.

W procesie instalacji nowego silnika najtrudniejszą rzeczą było znalezienie „mózgu” bez immobilizera i koła zamachowego pod ręczną skrzynią biegów. Początkowo w fabryce zainstalowano 5-biegową manualną skrzynię biegów, ale aby skrzynia biegów ze 102. silnika mogła zadokować się z 111. silnikiem, konieczne było znalezienie koła zamachowego z 1,8-litrowego M111 (które było wyposażony również w manualną skrzynię biegów). To nie jest łatwe zadanie. Dlaczego bez immobilizera? Ponieważ samochód jest "starożytny", całe okablowanie to zasilanie, nie ma kan-opon, jak w nowoczesnych samochodach.

Ponadto silnik musiał zostać obniżony o kilka centymetrów. W tym celu idealnie sprawdziły się poduszki hydrauliczne silnika z Chevroleta TrailBlazera z drobnymi modyfikacjami.

Początkowo samochód był statyczny: sprężyny Brabus z coupe W124, amortyzatory Koni Sport, stabilizatory z bardziej „złych” wersji 190. Ale Siergiej zdecydował, że statyczna jazda i przyjemność z jazdy to rzeczy nie do pogodzenia.

Każde połączenie mostowe lub tylko niewielkie wyboje na drodze, a samochód podskakuje, bije dnem lub sękami, które są pod wszystkim. A tory tramwajowe to generalnie prawdziwy test. Dlatego zdecydowano się „przełączyć” na zawieszenie pneumatyczne.

Wiele osób kupuje gotowe zestawy podczas budowy zawieszenia pneumatycznego. A Siergiej najprawdopodobniej zrobiłby to samo. Ale oto pech – na 190. „Mercedesie” nikt takiego nie produkuje. Może z wyjątkiem kilku firm zagranicznych, ale koszt zestawu z dostawą przekracza sto tysięcy rubli.

Dlatego proces montażu „pneumy” wyglądał tak. Blok zaworowy, wszystkie okucia i komponenty zostały dobrane na gwint 1/4, aby później przejść na twardą linię w bagażniku. Rosyjski blok zaworowy pokazał się z najlepszej strony od roku.

Odbiornik aluminiowy, kompresor BERKUT R20, armatura i separator wilgoci Camozzi. W popielniczce umieszczono manometr elektroniczny na 5 odczytów. Panel sterowania zawieszeniem pneumatycznym został wybrany przez Aceoface.

Jazda po mieście z zawieszeniem pneumatycznym stała się znacznie wygodniejsza. Gdy trzeba pokonać wysokie „poziome”, tory tramwajowe, przekopy asfaltu, wystarczy nacisnąć przycisk na pilocie – i auto unosi się. Samochód uczestniczył też w kilku festiwalach w innych miastach – jazda takim samochodem po autostradzie również była dość wygodna.

Przy wyborze płyt Siergiej rozważał dwie opcje: BBS RF i Autostrada Modena. Ale BBS RF nie był w dobrym stanie do znalezienia. Równolegle trwały poszukiwania płyt Autostrady Modena. Ich konstrukcja idealnie wpasowała się w klasyczne „kwadratowe” linie Baby-Benz – pięcioramienna gwiazda, polerowane półki, duża centralna nakrętka. W efekcie zakupiono zestaw Autostrady Modena, choć z małymi półkami.

Osobno zamówiliśmy szersze półki, śruby pozłacano, środki pomalowano na brązowo metalik z dodatkiem złotych wiórów, środkowe nakrętki też stały się złote, półki wypolerowano. W wyniku przeróbki tarcz uzyskano następujące parametry szerokości: tarcze 9j przednie i 9,5j tylne.

Styl płaski zakłada, że łuk spoczywa na obręczy tarczy w najniższej pozycji zawieszenia pneumatycznego. Aby to osiągnąć, konieczne było przerobienie przednich dźwigni, montaż całkowicie niestandardowych przednich amortyzatorów, wykonane na zamówienie przednie nogi z regulacją pochylenia i wysokości, jak w W124 4Matic, oraz zainstalowanie tylnych regulowanych dźwigni zbieżności i pochylenia. Dwa tygodnie dostosowywania, przeróbek i teraz wszystko się udało. Tak pojawił się pierwszy 190. w Rosji w stylu koloru!

System zawieszenia pneumatycznego zostanie zmodernizowany w tym sezonie. Zainstalowane zostaną czujniki wysokości z ustawieniami wstępnymi i „twardą linią” w bagażniku, które również zostaną przerobione.

Kolor nadwozia – Merlin Purple z palety Audi Exclusive. Różni się nieco od katalogu, ponieważ zgodnie z technologią ten kolor powinien „leżeć” na czarnym podłożu, a został nałożony na szary. W sumie nałożono siedem warstw farby. Dlatego w zależności od oświetlenia farba gra inaczej. W ciemności samochód można pomylić z czernią, ale gdy tylko padnie na nie światło, kolor dosłownie „miga”. W słońcu ciało mieni się różnymi soczystymi odcieniami fioletu. Samochód otrzymał więc przydomek „Marilyn”.

Samochód wyposażony jest w oryginalny body kit AMG. Na pokrywie bagażnika i tylnych błotnikach pojawił się „kaczy ogon” AMG, powtarzając i kontynuując linie nadwozia. Z tyłu znajdują się światła Fifft Clear, które kontrastują z fioletowym kolorem nadwozia.

Kaptur Kevlar firmy Schulz Tuning nawiązuje do linii maski coupe W126 (klasa SEC). Kratka chłodnicy jest od niego. Wraz z amerykańskimi przednie stylizowanymi reflektorami i zderzakiem AMG, przód Baby-Benz okazał się niezwykły i niezapomniany.

Na przednim zderzaku widoczny jest mały rozdzielacz. Jest to przeprojektowana dolna część zderzaka z 190E Evolution II, odwrócona do góry nogami i dostosowana do zderzaka AMG, pomalowana na błyszczącą czerń.

Na prawym błotniku pyszni się maszt flagowy Mercedesa – opcja, która była najczęściej spotykana w japońskich samochodach i pomogła kierowcy określić wymiary. Dla 190. jest to bardzo rzadka opcja, więc zakupiono maszt z W202, do którego później przerobiono mocowanie.

Początkowo samochód był sprzedawany z wnętrzem z rodzimej czarnej tkaniny. Oczywiście można było znaleźć skórzane wnętrze, ale Siergiej nie był zadowolony z jakości. Dlatego, gdy tylko pojawiła się okazja, aby zamówić z Ameryki niebieskie winylowe wnętrze z elektrycznie regulowanymi przednimi fotelami i opcją Active Bass (rodzime podium i głośniki w przednich drzwiach pod podłokietnikiem), Siergiej oczywiście postanowił tego nie przegapić.

Wszystko okazało się być w idealnym stanie. Oprócz siedzeń i kart drzwi z podium, zestaw zawierał niebieski panel przedni z oryginalnymi drewnianymi wstawkami, amerykańską deskę rozdzielczą (w milach), podświetlane osłony przeciwsłoneczne, akustyczną tylną półkę z trzecim światłem hamowania (rzadka opcja dla 190. ), wszystkie wewnętrzne panele boczne, dywany i wiele innych.

Jak zwykle w długiej „brodzie” salonu zainstalowano prostą kieszeń, w której można było schować drobiazgi. Opcjonalnie zainstalowano komorę do przechowywania kaset audio. Siergiej go znalazł, kupił i zainstalował. Później kupił magnetofon z tunelu centralnego ze 124. Mercedesa z panelami ogniw w słojach drewna Zebrano.

Zainstalowano również oryginalny magnetofon radiowy Becker Europa 2000 z natywnym okablowaniem i regulacją balansu dźwięku, kompletem czterech oryginalnych szyb elektrycznych oraz wyświetlaczem temperatury powietrza na zewnątrz. Podświetlane wizjery są rzadkim oryginalnym wyposażeniem dla 190.

Sufit został przeszyty czarną tkaniną. Dodatkowo w salonie pojawiła się oryginalna kieszeń na czasopisma oraz telefon Motorola. Teraz odnawiana jest drewniana klamka skrzyni biegów, która stanie się dopełnieniem wnętrza.

Originally posted on 3 grudnia, 2021 @ 9:01 pm

Dodaj komentarz