LIAZ usunięto z produkcji ostatniego radzieckiego autobusu miejskiego

LiAZ zaprzestał produkcji ostatniego autobusu miejskiego opracowanego w ZSRR – w zakładzie w regionie moskiewskim wyprodukowano ostatnią partię wysokopodłogowego LiAZ-5256 i ich półniskopodłogowych odpowiedników 5293. kopie.

Rozwój następcy LiAZ-677 rozpoczął się na początku lat 70., ale obiecujący autobus wszedł do produkcji dopiero w 1986 roku. Rozpoczęcie masowej produkcji zbiegło się z upadkiem Związku Radzieckiego, a LiAZ-5256 był jednocześnie produkowany w kilku fabrykach.

Różnił się również farsz techniczny: początkowo LiAZ-5256 był wyposażony w silnik wysokoprężny KamAZ-740, ale w latach 90. autobus był wyposażony w różne jednostki napędowe od MAN, Cummins i Caterpillar po YaMZ.

Późna próbka LiAZ-5256-01 2005

W ostatnich latach popyt na LiAZ-5256/5293 naturalnie spadł: w megalopoliach woleli kupować bardziej nowoczesne samochody niskopodłogowe lub autobusy elektryczne, aw małych miastach duże autobusy nie mogą konkurować z minibusami i autobusami o małej pojemności. Od 2017 roku LiAZ produkował małe partie miejskiego LiAZ-5256 dla krajów WNP, ale teraz produkcja została całkowicie ograniczona. Następcą modeli 5256/5293 był niskopodłogowy LiAZ-5292 z modelu z 2004 roku.

Po rezygnacji LiAZ-5256 w ZSRR na przenośnikach rosyjskich fabryk nie opracowano autobusów o dużej pojemności. Jednak w kategorii autobusów o małej pojemności poszukiwane są sprawdzone i tanie samochody opracowane w latach 80. – np. PAZ wciąż produkuje następcę modelu 3205.

Originally posted on 30 listopada, 2021 @ 1:56 pm

Dodaj komentarz