Lada Riva: kierownica po prawej stronie „Zhiguli” pochodzący z ZSRR

VAZ-2104 z kierownicą po prawej stronie? Tak, zdarza się! Przed tobą Lada Riva, która wróciła do Rosji z Wielkiej Brytanii

Wszyscy od dawna są przyzwyczajeni do pojazdów z kierownicą po prawej stronie na naszych drogach. Są to głównie samochody wyprodukowane w Japonii. Dużo rzadziej w Wielkiej Brytanii. Zaskoczenie tych, którzy na wystawach lub na ulicach miasta spotykają produkty radzieckiego przemysłu samochodowego z kierownicą po prawej stronie, nie zna granic. Co to jest, domowe produkty? Rodzaj strojenia? Zupełnie nie! To prawdziwy fabryczny kierownica po prawej stronie „Zhiguli”. Tzw. reeksport.

Na eksport – tylko najlepsi

Wielu prawdopodobnie słyszało o istnieniu modyfikacji eksportowych sowieckich samochodów. Wyglądały lepiej, miały bogatsze wyposażenie i opcje niedostępne dla obywateli sowieckich. Ale najciekawsze jest to, że modele eksportowe były produkowane nie tylko z kierownicą po lewej stronie. Tak, były modyfikacje z kierownicą po prawej stronie.

Wcale nie zostały stworzone na rynek japoński, jak wielu zakłada. Takie modyfikacje zostały opracowane na rynek brytyjski i, nawiasem mówiąc, były tam początkowo stosowane (sowiecki Zhigulis zaczęto eksportować na Zachód we wczesnych latach 80-tych) bardzo popularne.

Jest to dość logiczne – "Zhiguli", według europejskich standardów, były niedrogie, a z dodatkowymi opcjami dealera były prawdziwymi słodyczami. Jednak dzisiaj prawie niemożliwe jest zobaczenie Łady Rivy, eksportowej wersji VAZ-2104, 2105 i 2107 w Wielkiej Brytanii. Są tam mniej powszechne niż drogie supersamochody. Co możemy powiedzieć o Rosji, gdzie teoretycznie nie powinno ich wcale. Jednak istnieją prawdziwi fani, którzy szukają, znajdują i przechowują te niezwykle rzadkie pojazdy.

Powrót

Ivan jest tylko jedną z tych osób. Kilka prawostronnych „Zhiguli” było już w jego rękach i w tej chwili jest właścicielem jednej z najrzadszych modyfikacji – prawostronnej „czwórki”, która na rynek angielski miała znacznie bardziej melodyjną nazwę – Riva . Ten samochód jest prawie w całości w wersji fabrycznej, bez żadnych przeróbek. To właśnie czyni go szczególnie cennym.

Łada Riva z 1988 roku wróciła do ojczyzny dzięki jednej osobie z Karelii, która w latach 80. jeździła samochodami z Anglii do Związku Radzieckiego. Kiedyś przywiózł też ten kombi. Początkowo samochód był używany, a następnie został unieruchomiony w garażu, gdzie stał przez około 20 lat. Kupił go i zawiózł do Moskwy przyjaciel bohatera naszej opowieści, który po długich namowach sprzedał samochód samemu Iwanowi.

Samochód był naprawdę dobrze zachowany jak na swój wiek. Przez cały czas swojego istnienia nie widział ani jednego wypadku. Nawet spadające podnośniki, które są standardowe dla klasyków, nie dotyczą tego egzemplarza. O braku wypadków świadczy również fakt, że każda szyba w samochodzie pochodzi z fabryki, która zachowała się od 1988 roku.

6 zdjęć

Z wyglądu od razu rzucają się w oczy tabliczki znamionowe w języku angielskim, fabrycznie nałożone paski po bokach nadwozia, oryginalne felgi Melber, osłona chłodnicy z dodatkowymi reflektorami montowanymi przez dealera przed sprzedażą, rzadkie lusterka Hagus i szyberdach.

6 zdjęć

W kabinie wszystko jest znajome, z wyjątkiem tego, że kierownica znajduje się po prawej stronie. Niestety, wiele „Zhiguli” z kierownicą po prawej stronie ze względu na swój wiek ma bardzo odrapane panele przednie. Ten przedmiot jest niezwykle rzadki i bardzo trudny do kupienia. Ten samochód ma szczęście: przednia maska jest prawie w idealnym stanie.

6 zdjęć

Fotele trzeba było wymienić na wersję z „Siódemki” (dokładniej z taką, która została już zakupiona), a reszta wnętrza jest oryginalna. Oznaczenia prędkościomierza i licznika kilometrów są oczywiście w milach. W tej chwili przebieg to uczciwe 84 tys mil, co w przeliczeniu na kilometry oznacza około 135 tys.

Pod maską Rivy znajduje się 1,3-litrowy silnik o mocy 64 KM. zgodnie z paszportem. Silnik jest natywny. Zadokowany z 5-biegową skrzynią biegów. Różnica w stosunku do wersji z kierownicą po lewej stronie polega na umiejscowieniu mechanizmów kierowniczych, a także sterowania sprzęgłem, przepustnicą i hamulcem, co jest logiczne, ponieważ kierownica z pedałami znajduje się po drugiej stronie. Oznacza to, że korpusy z kierownicą po prawej stronie i korpusy z kierownicą po lewej stronie mają różne osłony silnika. Okazuje się, że są lustrzane, a także lokalizacja wszystkich otworów technologicznych i mocujących. Jednocześnie większość części, w przypadku jakichkolwiek awarii, pasuje do zwykłych „czwórek” i „piątek”. Jedynym problemem może być awaria przekładni kierowniczej. Jest tutaj jego własny, wyjątkowy. Nie możesz znaleźć nowego.

Nie ma różnic w stosunku do podwozia VAZ-2104. Te same hamulce (przednia tarcza, tylny bęben), te same manetki, ta sama oś. Nawiasem mówiąc, podwozie musiało zostać całkowicie zmodernizowane, ponieważ poruszanie się po zestawie, który stał od 88 roku i przez tyle lat bezpowrotnie utracił wszystkie swoje cechy, było niemożliwe i niebezpieczne.

6 zdjęć

W niedalekiej przyszłości – całkowite przemalowanie ciała. W tej chwili farba jest droga, a przez tak długą żywotność lakier wyraźnie się zużył. A potem – eksploatacja wyłącznie jako samochód weekendowy z przechowywaniem w ciepłym garażu. Taki samochód musi być chroniony.

Riva przyciąga spojrzenia przechodniów. A jeśli wszyscy od dawna są przyzwyczajeni do prawostronnych Japonek, to „Zhiguli” z kierownicą po prawej stronie to prawdziwa egzotyka. Jest ich dosłownie kilka, a jeszcze mniej w stanie fabrycznym i bez tuningu, jak ten samochód. Nie chce się jeździć szybko ani brać udziału w wyścigach takim autem, jedzie wolno prawym pasem i jak mówi sam właściciel „zbierać lajki”. Zdecydowanie podoba nam się ta Łada Riva.

Originally posted on 17 grudnia, 2021 @ 11:16 pm

Dodaj komentarz