Jakie samochody i sprzęt są produkowane na Białorusi

Od połowy ubiegłego wieku Białoruś wyspecjalizowała się w produkcji dużego i ciężkiego sprzętu specjalnego, a stosunkowo niedawno w fabrykach rozpoczęto produkcję samochodów osobowych. Pokrótce mówimy o najważniejszych przedsiębiorstwach auto-przemysłowych państwa

Geely – roślina Belji

Fabryka Belji została otwarta między Borysowem a Żodino pod koniec 2017 roku. Teraz w trybie pełnego cyklu montowane są na nim trzy modele chińskiej firmy Geely.

Są to crossovery Atlas i Emgrand X7, a także sedan Emgrand 7. W 2020 roku planowane jest rozpoczęcie montażu crossovera Geely Coolray.

na zdjęciu: Geely Emgrand X7

Zotye i Changan – fabryka Unison

Drugi główny przenośnik na Białorusi znajduje się we wsi Obczak, 10 km od Mińska. Jest to białorusko-brytyjskie przedsiębiorstwo „Unison”, które od 1996 roku produkuje samochody marki Ford, a także modele koncernów General Motors i PSA.

Obecnie Unison montuje chińskie samochody Zotye – crossovery T600 i Coupa z napędem na przednie koła – a także szereg pojazdów specjalnych opartych na Fordach, Łada, GAZ i Mercedes.

Wczesnym latem zakład uruchomił produkcję samochodów Changan. Pierwszym samochodem marki, który zjechał z linii montażowej, był kompaktowy crossover Changan CS35PLUS. W przyszłości Unison planuje montaż kompaktowego miejskiego samochodu elektrycznego Zotye E200EV oraz średniej wielkości sedana Zotye Z500EV.

na zdjęciu: Zotye Coupa

Wyposażenie pojazdów ciężarowych i autobusowych – "MAZ"

Mińska Fabryka Samochodów ma prawie 80 lat. Specjalizuje się w pojazdach ciężarowych i osobowych.

Przedsiębiorstwo montuje kilkanaście modeli autobusów MAZ różnych modyfikacji, trolejbusów i minibusów. Imponująca linia sprzętu specjalnego obejmuje ciągniki siodłowe, wywrotki, ciężarówki do przewozu drewna, przyczepy, dźwigi samochodowe i lawety.

na zdjęciu: MAZ-303

Wywrotki i wyposażenie specjalne – "BelAZ"

Równie wiekowa firma z białoruskiego Żodina znana jest na całym świecie z 8-metrowych wywrotek górniczych, które mogą przewieźć do 500 ton ładunku.

Oprócz nich linia BelAZ obejmuje wywrotki terenowe, ładowarki i spycharki, nietypowe pojazdy dla przedsiębiorstw hutniczych, do obsługi wydobycia, a także ciągniki lotniskowe, pompy do betonu z betonomieszarkami i wagony kolejowe.

na zdjęciu: BIEŁAZ-75710

Ciągniki i wyposażenie specjalne – "MZKT"

Kolejnym przedsiębiorstwem z Mińska jest fabryka ciągników kołowych. Opracowuje i produkuje rozwiązania transportowe do przewozu ciężkich ładunków po drogach publicznych oraz w trudnym terenie. MZKT tworzy również urządzenia na indywidualne zamówienia.

Marka VOLAT produkuje ciągniki do przewozu superciężkich ładunków ponadgabarytowych do 350 ton, podwozia do prac terenowych i w trudnych warunkach klimatycznych (stosowane przy produkcji ropy i gazu), podwozia do dźwigów samochodowych i naczep. Firma zajmuje się również produkcją autobusów „Niemen”.

na zdjęciu: MZKT-750440

Trolejbusy i autobusy elektryczne – "Belkommunmash"

Belkommunmash została założona w Mińsku w 1973 roku jako zakład naprawczy tramwajów i trolejbusów.

Obecnie białoruska firma zajmuje się naziemnym miejskim transportem elektrycznym. Belkommunmash produkuje cztery modele trolejbusów, trzy modele autobusów elektrycznych i trzy modele tramwajów.

Na zdjęciu: autobus elektryczny E420 "VITOVT ELECTRO"

Samochody ciężarowe – „MAZ-MAN”

MAZ-MAN to białorusko-niemiecka firma produkująca samochody ciężarowe klasy europejskiej do transportu regionalnego i międzynarodowego. Pierwszy samochód w fabryce został zmontowany w 1998 roku.

Mińska firma produkuje ciągniki siodłowe, wywrotki, pojazdy śnieżne i bagienne oraz ładowarki.

Na zdjęciu: ciągnik siodłowy MAZ-MAN-646539 6×6

Wyposażenie specjalne – "Amkodor"

To przedsiębiorstwo zostało założone w 1927 roku do produkcji zabawek. Przez 93 lata wyrosła na jednego z największych producentów maszyn i urządzeń drogowych, komunalnych, leśnych, rolniczych w krajach WNP.

Ogromna lista produktów Amkodor obejmuje ładowarki, koparki, spycharki, odśnieżarki, skidery, forwardery i wiele innych.

Na zdjęciu: ładowarka uniwersalna AMKODOR 320

Trolejbusy – "ETON"

Firma "ETON" istnieje od nieco ponad 20 lat i ma siedzibę w mieście Żodino – w tym samym miejscu co "BelAZ". Produkuje urządzenia kolejowe i urządzenia do miejskiego transportu elektrycznego, a od 2008 roku produkuje trolejbusy na bazie zestawów samochodowych Mińskiej Fabryki Samochodów – gama modeli obejmuje trzy modele.

na zdjęciu: MAZ-ETON T215

Traktory – MTZ

MTZ to jedna z największych fabryk na Białorusi. Jej produkty to ciągniki i ciągniki specjalistyczne, maszyny do zalesiania i pielęgnacji lasu, a także specjalistyczny sprzęt do zbioru, załadunku i prac ziemnych.

na zdjęciu: BIAŁORUŚ ML-131

Originally posted on 8 grudnia, 2021 @ 1:42 pm

Dodaj komentarz