Jak zmieniło się logo Łady

Wacomlab.pl wspomina, ile razy i jak zmieniała się słynna „Ladya”, która zdobiła wszystkie modele samochodowego giganta Togliatti

Emblemat na Fiacie-124

Podobnie jak emblematy innych producentów samochodów, znak towarowy Łada zmieniał się nie raz w swojej półwiecznej historii, a jego wygląd był całkowicie ciekawy. Faktem jest, że rozpoczęcie produkcji pierwszego modelu VAZ-2101 – w rzeczywistości zmienionego Fiata-124 – było tak krótkotrwałe, że w pośpiechu zapomnieli o własnym logo. I przypomnieli sobie dopiero, gdy Włosi zaczęli dostarczać kratki chłodnicy z pustą przestrzenią. Najpierw podjęto próby skopiowania znaczka Fiata, zastępując zawarte w nim obce litery rosyjskim VAZem. Ale ta decyzja projektanta Antipina nie została wdrożona.

Kształt wieży dla pierwszego emblematu

Bardzo znana łódź na godle to zasługa przedstawiciela moskiewskiej dyrekcji przedsiębiorstwa, projektanta Aleksandra Dekalenkowa. Według legendy namalował ten obraz na zwykłej kartce w kratkę w domu, w kuchni. Wybrana przez niego forma, która została następnie przedstawiona głównemu projektantowi AwtoWAZ Władimirowi Sołowiowowi, powinna brzmieć jak litera „B”. B – VAZ i B – rzeka Wołga, na której brzegach znajduje się miasto Togliatti.

Rysunek pierwszego emblematu

Ale jego logo pojawiło się na samochodach dopiero po kreatywnej rewizji przez projektanta Jurija Danilowa, którego praca, nawiasem mówiąc, autor emblematu był niezadowolony. Według Dekalenkowa, wraz ze spadkiem masztu i żaglem opuszczonym do podstawy, w logo pojawiła się zbędna dynamika, a heraldyka i lakonizm zniknęły.

Pierwsze logo na VAZ-2101 (1970)

Niemniej jednak była to ostatnia wersja Daniłowa w plakietce na czerwonym tle iz podpisem „Togliatti” na dole, która pojawiła się na pierwszych „kopejkach” wydania z 1970 roku. Co więcej, te loga zostały pierwotnie wykonane we Włoszech. A pierwsza partia 30 sztuk miała nawet pomieszaną literę – „R” zamiast „I”, czyli „TOLRTTI”, a nie „TOGLIATTI”.

Logo na VAZ-2101 (1971)

Być może z powodu tego śmiesznego błędu, który na szczęście nie pojawił się na samochodach, od 1971 roku napis na godle pod łodzią został usunięty. Ale jej zmiany na tym się nie skończyły.

Logo na VAZ-2103 (1972)

Zachowując niezmieniony symbol wieży i kolor tła, projektanci VAZ zmienili proporcje, a także kształt i kształt odznaki z emblematem, zarówno w ramach tego samego modelu, jak i na różnych. Na przykład na trzyrublowym banknocie VAZ-2103 ramka z logo została odwrócona do góry nogami – stała się szersza u góry i węższa u dołu. Ale potem wszystko poszło po ścieżce uproszczenia.

Logo na VAZ-2107 (1982)

Począwszy od „szóstki” VAZ-2106 emblemat z chromowanym i rubinowym lakierem na tle zmienił swój kształt, stając się prostokątnym

Logo na Ladzie Samara pierwszej generacji (1984)

A potem emblemat stracił swoją jasną kolorystykę w projektowaniu. Począwszy od Łada-2106 przestrzeń wokół łodzi zaczęto malować na czarno.

Owalny zarys godła (2004)

W tym samym czasie trwały poszukiwania nowego kształtu i rodzaju logo, a w dziesiątej rodzinie, a także w Ladzie Samara 2 pod koniec lat dziewięćdziesiątych, chromowany znak towarowy stał się owalny. Później jego szkice zostały doprowadzone do perfekcji przez wykonawców, którzy pracowali nad stworzeniem nowej tożsamości korporacyjnej dla VAZ.

Logo na Ładzie Kalinie drugiej generacji (2013)

Tak wielu z nas już pamięta i zna odznakę Łada.

Logo na Lada Granta Sport (2013)

Dzięki różnym opcjom tła można go zobaczyć w modelach AvtoVAZ: od zwykłej czerni na „drugiej” Ladzie Kalinie po imitację węgla w Lada Granta Sport.

Logo na Ladzie Westie (2015)

Ostatnie radykalne przeprojektowanie emblematu nastąpiło wiosną 2015 roku, kiedy zespół głównego projektanta Steve'a Mattina zaprezentował zupełnie nowy emblemat w oczekiwaniu na nowe modele Vesta i XRay. Bardziej uporządkowany, bardziej szczegółowy i wyrafinowany, ale wciąż nie do pomylenia.

Originally posted on 9 grudnia, 2021 @ 6:19 pm

Dodaj komentarz