Jak uruchomić samochód zimą: 6 zasad

Rano silnik musi być poprawnie uruchomiony, aby nie stać na mrozie przy martwym aucie

Zasada nr 1. Nie spiesz się

Ponieważ człowiek stopniowo wchodzi do lodowatej wody, tak samo samochód, który zamarzł w zimową noc, powinien mieć trochę czasu na zebranie się na odwagę. Maszyna przejmie część procedur przed uruchomieniem. Na przykład, powszechną praktyką jest automatyczne zwiększanie ciśnienia w układzie przez pompę paliwową po otwarciu drzwi. Ale najważniejsze zależy od kierowcy. Po włączeniu zapłonu zatrzymaj się na kilka sekund przed uruchomieniem rozrusznika. To wystarczy, aby elektronika pokładowa wykonała autodiagnostykę, listwa paliwowa jest gotowa do zasilania wtryskiwaczy odpowiednią ilością paliwa, a parametry sieci elektrycznej i układu zapłonowego są ustabilizowane. Właściciele pojazdów z silnikiem Diesla powinni zwrócić uwagę na pomarańczową lampkę ostrzegawczą z symbolem spirali. Zwykle tak oznacza się wskaźnik świec żarowych w zestawie wskaźników. Wyszedł – start. Nieco łatwiej pod tym względem z maszynami uruchamianymi „z przycisku”. Nacisnąłem, a potem elektronika sama organizuje proces.

Zasada nr 2. Oszczędzaj energię elektryczną

Rozrusznik jest bardzo „żarłocznym” konsumentem pokładowej sieci elektrycznej. W samochodach wielocylindrowych jego moc jest porównywalna z odrzutem silnika motoroweru. Dlatego podczas zimnego startu, kiedy szczególnie trudno jest obrócić wał korbowy zamarzniętego silnika, energia z akumulatora paruje szybciej niż woda z kamieni w saunie. W zimie bateria zwykle nie jest w pełni naładowana, co oznacza, że trzeba oszczędzać energię. Postępujemy więc zgodnie z zaleceniami większości instrukcji dla nowoczesnych samochodów i włączamy rozrusznik na 10-15 sekund, nie więcej. A jeśli silnik nie ożyje, między próbami rozruchu robimy przerwę przynajmniej pół minuty, pozwalając akumulatorowi oswoić się przed nowym „podejściem do pocisku”. Czy próbowałeś 3-4 razy, ale bez rezultatu? Najprawdopodobniej samochód jest uszkodzony – sam poszukaj przyczyny lub wezwij lawetę przed serwisem.

Zasada nr 3: Ściśnij sprzęgło

W pojazdach z mechaniką najpierw odłącz sprzęgło wciskając pedał do podłogi, a następnie uruchom silnik. Ułatwi to rozrusznik, ponieważ nie musisz przewijać utwardzonego smaru przekładniowego. Nie spiesz się, aby zwolnić pedał, pozwól silnikowi osiągnąć stabilną prędkość biegu jałowego i płynnie włącz sprzęgło. Jeśli zwolnisz pedał zbyt gwałtownie, to nawet na biegu jałowym skok obciążenia może zagłuszyć ciężko uruchomiony silnik.

Zasada nr 4. Nie przyspieszaj

Sterownik silnika jest inteligentny. On sam wie, ile paliwa i powietrza należy dostarczyć do cylindrów, aby zapewnić pewny start zimnej jednostki. Dlatego nie powinieneś pomagać mózgowi komputera, bawiąc się gazem, jak w samochodach gaźnika Zhiguli i Wołgi dziadka. Co gorsza: skład mieszaniny roboczej zostanie zakłócony, silnikowi będzie jeszcze trudniej ożywić. A jeśli przekroczysz drążek i naciśniesz pedał do końca, możesz w ogóle nie zacząć, ponieważ zwykle aktywuje to tryb przedmuchiwania cylindrów – dopływ paliwa zostanie zatrzymany.

Zasada nr 5. „Z popychacza” nie możesz, możesz „zapalić”

Kiedy na ulicy była złota jesień, w rejonie Moskwy znaleźliśmy biegun zimna. I zamrozili w nim samochód, aby z wyprzedzeniem opowiedzieć początkującym kierowcom o niespodziankach zimowej eksploatacji.

Zabronione jest uruchamianie nowoczesnego samochodu w staromodny sposób, holując – ryzykujesz spalenie katalizatora lub uszkodzenie automatycznej skrzyni biegów. Dlatego jeśli masz pewność, że przyczyną jest tylko rozładowany akumulator, rozsądnym wyjściem jest próba „zapalenia” z innego auta. Tylko to musi być również zrobione poprawnie, ponieważ delikatna elektronika jest wrażliwa na skoki napięcia. Jeśli więc bateria jest całkowicie zamrożona (obudowa jest zauważalnie spuchnięta), nie można uruchomić silnika z zewnętrznego źródła, „akumulator” może eksplodować. Lepiej wybrać dawcę o podobnej pojemności z rozładowaną baterią i zawsze o tym samym napięciu (standard – 12 woltów). Następnie łączymy dodatnie zaciski przewodami, a minus działającego akumulatora łączymy z „masą” (dowolną żelazną częścią ciała) zamrożonego samochodu. Wskazane jest, aby nie podłączać biegunów ujemnych bezpośrednio, ponieważ wewnątrz uszkodzonego akumulatora może wystąpić zwarcie i inne problemy. Wtedy dawca ucierpi, a obie maszyny zostaną pozbawione energii.

Zasada nr 6 Sprawdź swoje alarmy

W zimie nierodzima elektronika samochodu często sprawia problemy. Przede wszystkim są dodatkowe urządzenia antykradzieżowe i alarmy, które zwykle montuje się na bazie tanich chińskich podzespołów, a ponadto instaluje się niedbale. Gdzieś zniknął kontakt od wilgoci, tam przekaźnik utknął z zimna, czujnik jest "suchy" i tyle – nie da się uruchomić silnika. Trudno wychwycić taką pływającą wadę in situ. Dlatego jest tylko jedno zalecenie – monitorować stan samochodu. A jeśli istnieje najmniejsze podejrzenie nieprawidłowej pracy podzespołów, należy je wysłać do diagnostyki jeszcze przed nadejściem chłodów.

Przeczytaj także:

  • Najfajniejsze „Geliki” na świecie: fotoreportaż

  • Toyota ma crossovera „za milion rubli”

  • Opony nie są zgodne z zasadami: kto i za co jest ukarany grzywną

  • Cuda parkowania w warunkach, gdy w ogóle nie ma miejsc (wideo)

  • Nowe BMW mogą mieć odpadające koła

Originally posted on 30 grudnia, 2021 @ 2:58 pm

Dodaj komentarz