Dlaczego „Zwycięstwo” nazwano „Zwycięstwem”? Mity z historii GAZ M-20

15 sierpnia GAZ M-20 Pobeda obchodzi swoje urodziny. Ale dlaczego nie 28 czerwca, jak mówią historycy krajowego przemysłu motoryzacyjnego? Ponieważ data rozpoczęcia produkcji modelu to jeden ze spopularyzowanych mitów

GAZ M-20 Pobeda to pierwszy radziecki samochód wyprodukowany po wojnie. Jest to pierwszy i jedyny sowiecki rozwój, przy tworzeniu którego inżynierowie nie kierowali się zagranicznymi próbkami. Miał się nazywać „Ojczyzną”, ale Stalin się temu sprzeciwił ”. A teraz jeszcze raz przeczytaj powyższe i zapomnij na zawsze – powtórzona historia „Victory” jest w całości utkana z wynalazków! Jakoś …

… GAZ M-20 chciał być nazywany „Ojczyzną”, ale Stalin się sprzeciwił

Według ogólnie przyjętej wersji, 19 czerwca 1945 r., na pięć dni przed Paradą Zwycięstwa, nowy samochód, który miał nazywać się „Ojczyzną”, został pokazany Józefowi Stalinowi. Powiedzmy, że podczas tej „prezentacji” przywódca narodów powiedział ówczesnemu dyrektorowi Gorkiego Zakładu Samochodowego Iwana Kuzmicha Loskutowa, który zasłynął:

A ile sprzedasz swoją ojczyznę?

Józef Stalin

Fakt, że Gazańczycy nie byli zaskoczeni i zaproponowali wcześniej zapisaną wersję „Victory”, to po prostu piękny wynalazek. W archiwum GAZ znajdują się zdjęcia, z których wyraźnie widać: znak „Victory” został już dołączony do modelu GAZ M-20, który został zbudowany latem 1944 roku! Nie mogło więc być „Ojczyzny” na Placu Iwanowskim na moskiewskim Kremlu, gdzie odbywały się „pokazy panny młodej” Stalina ( według informacji Iwana Paderina dla kolejnego modelu, M-21, zaproponowano nazwę „Ojczyzna”).

O tym, że główny projektant Gorky Automobile Plant Andrey Aleksandrovich Lipgart postanowił nazwać nowość „Victory” na długo przed zatwierdzeniem nowego sedana przez lidera, mówi magazyn „Przemysł samochodowy i ciągnikowy”, z którego cytat

Pod koniec lata 1945 r. Wydano dekret GKO „O odbudowie i rozwoju przemysłu motoryzacyjnego”, zgodnie z którym produkcja nowego modelu marki GAZ została zaplanowana na 28 czerwca 1946 r. Ta data jest uważana przez krajowych historyków za urodziny modela, ślepo wierząc: czy to naprawdę możliwe, że w czasach „żelaznego Józefa” mogli być nieposłuszni i zakłócać terminy zatwierdzone na górze? Okazuje się, że mogli. I są na to niezwykle przekonujące dowody.

W czerwcu do zakładu trafiła miejscowa redakcja gazety „Prawda”, która publikowała codzienne raporty. Dzięki tym relacjom znamy dokładny dzień i miesiąc zgromadzenia pierwszego „Zwycięstwa” – 14 sierpnia 1946 r. A potem nastąpił długi przestój spowodowany brakiem niezbędnych podzespołów. W efekcie do końca roku pracownikom fabryki udało się zebrać tylko 23 egzemplarze handlowe!

…to pierwszy i jedyny całkowicie „nasz” rozwój

Twórcy GAZ M-20 nigdy nie ukrywali, że wiele rozwiązań zostało skopiowanych. Niemiecki Opel Kapitaen zapożyczył podstawowy schemat zasilania nadwozia, konfigurację dźwigni, sworzni i sprężyn… Są też elementy szpiegowane w amerykańskich Fordach i Chryslerach, a 4-cylindrowy silnik mocno przypomina silnik Jeepa.

Opel kapitaen

GAZ M-20 "Pobieda"

Jednak tylko najbardziej zaawansowane zostały przerysowane (i koniecznie zintensyfikowane dla naszych warunków). W rezultacie "Pobieda" otrzymała niezależne zawieszenie, napędy hydrauliczne, a co najważniejsze – nadwozie nośne bez wystających skrzydeł, dzięki czemu gazowy sedan wygląda nowocześniej niż Opel "Kapitan" i inne przedwojenne odpowiedniki. Szkoda tylko, że zamiast pierwotnie planowanej „szóstki” (2,7 l, 70 KM) model otrzymał 4-cylindrowy silnik (2,1 l, 55 KM)…

… Pobeda miał wersję dla „bogatej elity”

Odnosi się to do otwartej wersji samochodu GAZ M-20B. Ten kabriolet jest obecnie postrzegany jako znak beztroskiego życia w kurorcie. Prawdziwym powodem pojawienia się „Victory” bez metalowego dachu jest ekonomia. W związku z niedoborem stali walcowanej na zimno Rada Ministrów ZSRR wydaje dekret nakazujący zmniejszenie zużycia blach: zakład w Mołotowie musi zastąpić połowę produkcji samochodów osobowych kabrioletem.

Chociaż każdy sedan-kabriolet zaoszczędził jedną blachę, od razu zauważamy, że GAZ nie zrealizuje planu liczby otwartych „Zwycięstw”, mając tylko 14 222 egzemplarzy (przy łącznym nakładzie modelu na poziomie 242 tys.) – Na początku lat pięćdziesiątych problem wysokiej jakości wynajmu stał się mniej dotkliwy.

Nawiasem mówiąc, wbrew powszechnemu przekonaniu, GAZ M-20B był dostarczany nie tylko na południe, ale także do regionów północnych. W obu przypadkach nowi właściciele próbowali natychmiast znaleźć zamiennik gumowanego bawełnianego blatu: albo po prostu przyspawali odpowiednią blachę stalową na wierzchu, albo wycinali i montowali dach z wycofanych z eksploatacji samochodów.

…to najwyższa jakość samochodów radzieckich

Trudno w to uwierzyć, ale nawet główny projektant zakładu sprzeciwił się wprowadzeniu „Pobedy”! Dokładniej na tle „półfabrykatu”, jakim był samochód z lata 1946: z nierównym nadwoziem, z niezsynchronizowanym pudełkiem, bez nagrzewnicy… Pierwsi odbiorcy narzekali na słabe przyspieszenie (samochód był bardzo ciężki – krzywizny nadwozia wyrównano lutem), kiepskiej jakości uszczelki i… wysoko położoną tylną kanapę.

1 września 1948 r. przenośnik został zatrzymany na polecenie rządu ZSRR. Za 60 dni, jakościowo różne samochody zaczną wyjeżdżać z bram fabryki, która będzie nazywana „drugą serią”: z płaskimi nadwoziami, normalnymi uszczelkami, przeprojektowanymi siedzeniami … Pod koniec roku mieszkańcy Gorkiego całkowicie przebuduj zupełnie nowy warsztat dla Pobedy – jakość znów wzrośnie… Teraz będą zadowoleni z samochodu. Ale to inny czas i inne samochody.

Originally posted on 29 grudnia, 2021 @ 11:12 pm

Dodaj komentarz