Diesel „Gazelle”: jest więcej odpowiedzi niż pytań

Zamiast tradycyjnego przeglądu nowości – pełnoprawny program edukacyjny, który odpowiada na popularne pytania

Kiedy właściciele Gazeli dowiadują się, że ciężarówka Gorkiego wreszcie otrzymała silnik wysokoprężny, zadają te same pytania. Dlatego zamiast tradycyjnego przeglądu nowości postanowiliśmy przeprowadzić pełnoprawny program edukacyjny.

Jaki jest silnik? Zastanawiając się, jaki silnik miałby się znajdować pod maską samochodów z silnikiem Diesla, mieszkańcy Gorkiego wybierali między Cumminsem a Daimlerem (ten ostatni montowany jest na Mercedesie Sprinterze), ale tańszym i prostszym Cummins ISF o pojemności skokowej 2,8 litra (moc – 120 KM, moment obrotowy – 297 N • m). Silnik ten jest produkowany w Chinach przez chińsko-amerykańską spółkę joint venture Beijing Foton Cummins.

Jaka jest różnica między napełnieniem samochodu z silnikiem Diesla? Jest wiele zmian! Po pierwsze, sprzęgło zostało przeprojektowane z oryginalną napędzaną tarczą ZF Sachs z tłumikiem drgań skrętnych. Po drugie, skrzynia biegów została wzmocniona: pojawiła się sztywniejsza skrzynia korbowa, wały i koła zębate wykonane ze stali stopowej, zmieniły się przełożenia (zmieniło się również przełożenie głównego biegu). A także przeprojektowany układ kierowniczy (oryginalna pompa wspomagania kierownicy ZF), układ dolotowy (oryginalny tłumik i rura dolotowa), osprzęt elektryczny (sterownik silnika, akumulator o zwiększonej pojemności), układ chłodzenia…

Jak rozpoznać samochód z silnikiem Diesla na zewnątrz i wewnątrz? Jedyny znak samochodów z silnikiem Diesla – na drzwiach skromne (i prawie niewidoczne) tabliczki znamionowe "Cummins Turbo Diesel". Wnętrze „Gazelle-Business” jest praktycznie takie samo dla samochodów benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jedyna subtelna różnica: ciężarówki z silnikiem Diesla mają osobny przycisk, który włącza podgrzewacz płynu chłodzącego. Dlaczego potrzebujesz podgrzewacza wstępnego – czytaj dalej.

O ile głośniejszy? Trudno w to uwierzyć, ale samochód z silnikiem Diesla jest akustycznie znacznie wygodniejszy niż samochód na gaz! Dzięki dobrej izolacji akustycznej i wibracji (z biegiem czasu benzyna Gazelle-Business również otrzyma podobne ulepszenia): po pierwsze jest niezwykle cicha, a po drugie, wibracje charakterystyczne dla silników wysokoprężnych są całkowicie nieobecne. Jedynym nieprzyjemnym wrażeniem jest to, że turbina dość irytująco gwiżdże, ale Gazańczycy obiecują rozwiązać problem.

Jak leci? Świetny! Ciężko znaleźć inne słowo: auto diesla rozpędza się perfekcyjnie na każdym biegu (elastyczność jest niesamowita!), a imponujący moment obrotowy pozwala to zrobić… Pierwszy bieg, zwolnij sprzęgło bez wciskania pedału gazu – auto rusza, drugi bieg – rusza, trzeci – rusza. Doskonała siła uciągu! Jeśli wcześniej nośność „Gazeli” była ograniczona słabym silnikiem benzynowym, teraz kierowcy zaczną ładować znacznie więcej …

Jak zacznie się zimą? W układzie dolotowym znajduje się grzałka, która gwarantuje bezproblemowy rozruch silnika do -250C. Dealerzy zaoferują również za dopłatą „autonomię”, dzięki której diesel „Gazelle-Business” będzie startował nawet przy -300C. Za dopłatą oferowana jest również nagrzewnica płynu chłodzącego (w przypadku autobusów jest zawarta w podstawowej konfiguracji), która jest niezbędna do utrzymania ciepła w kabinie zimą nawet przy częściowym obciążeniu silnika i na biegu jałowym.

Jakie jest zużycie paliwa? Według danych fabrycznych, zużycie paliwa przez diesla „Gazelle-Business” wynosi 8,5 l/100 km przy 60 km/h i 10,3 l/100 km przy 80 km/h. Jednak Gazańczycy uważają, że przy maksymalnym obciążeniu i prędkości przelotowej zużycie wzrośnie do 12-13 litrów.

Jaka jest cena? Jeśli podstawowa modyfikacja „Gazelle-Business” jest szacowana przez sprzedawców na 425 tysięcy rubli, to koszt półtora oleju napędowego, jak obiecali pracownicy zakładu, wyniesie około 100 rubli więcej. Oznacza to, że samochód na pokładzie będzie kosztował 525 tys. rubli, furgonetka – 540 tys., autobus – 580 tys. Aż korci! Dealerzy otrzymają pierwsze samochody we wrześniu.

Czy opłaca się kupić samochód z silnikiem Diesla? W porównaniu z ciężarówką benzynową koszt posiadania samochodu z silnikiem diesla powinien być obniżony o 20% i wynieść 4,7 rubla/km. Co więcej, interwał serwisowy to 15 tys. km, a deklarowana żywotność silnika to imponujące 500 tys. km.

Czy można samemu zaopatrzyć się w olej napędowy? Nie. Ilość modyfikacji fabrycznych jest zbyt duża, aby samodzielnie zastąpić silnik benzynowy silnikiem wysokoprężnym – znacznie łatwiej i znacznie taniej jest kupić fabryczną ciężarówkę napędzaną olejem napędowym.

Kiedy zostanie wzmocniona tylna oś? Nie jest tajemnicą, że słabym punktem Gazeli jest tylna oś. Ale tylko z jednego powodu – samochód jest bezlitośnie przeładowany: przy ładowności 1,5 tony samochód przewozi 3 tony! Dlatego kolejnym krokiem będzie pojawienie się maszyny, która będzie mogła oficjalnie przewieźć nieco ponad 2 tony ładunku i zajmie pozycję pośrednią między zwykłą Gazelą a lekką wersją Valdai (o ładowności 3,5 mnóstwo). Tu pojawi się wzmocniona tylna oś!

A kiedy pojawi się klimatyzator? Na początku przyszłego roku. Oprócz klimatyzatora „Gazelle-Business-Plus” (to robocza nazwa, która prawdopodobnie zostanie zastąpiona bardziej atrakcyjną), otrzyma centralny zamek i nowe wykończenia drzwi. A teraz wszystkie samochody z silnikiem Diesla są wyposażone w tempomat (funkcję utrzymywania danej prędkości), którego sterowanie jest wyświetlane na dźwigni kolumny kierownicy.

Aleksiej Kowanow

Historia

Główna wada Gazeli – przerażająco wysokie zużycie paliwa – znana jest od momentu pojawienia się auta. Trudno w to uwierzyć, ale skromna ciężarówka zużyła i nadal zużywa 20-25 litrów benzyny! I ogólnie: pojazdy benzynowe i użytkowe to koncepcje, które razem są niezwykle rzadkie. Samochody dostawcze i dostawcze, autobusy pasażerskie i minibusy są wyposażone w ekonomiczne silniki wysokoprężne na całym cywilizowanym świecie.

Sami Gazańczycy już dawno zaczęli instalować silniki wysokoprężne – od 1995 roku, ale były to pojedyncze egzemplarze. W różnym czasie pod maskami Gazel pojawiły się silniki Diesla Andoria, Iveco, Perkins, Steyr, Toyota … Firmy tuningowe oferowały własne opcje silników: Hyundai, Mercedes, Peugeot, a także ciągnikowe silniki wysokoprężne VTZ i MTZ, egzotyczny do transportu drogowego… Wszystkie te samochody nie były powszechnie używane, ponieważ były albo za drogie, albo za wolno jeżdżące.

Przed pojawieniem się obecnego silnika wysokoprężnego Cummins „Gazelle” jedyną seryjną ciężarówką napędzaną ciężkim paliwem był samochód wyposażony w austriacki silnik Steyr. Sam silnik okazał się zbyt problematyczny zarówno w eksploatacji, jak i naprawie, dlatego był montowany w małych partiach ciężarówek od 1997 do 2003 roku.

Od tego czasu zakład starał się znaleźć odpowiedni silnik wysokoprężny (np. Iveco), ale próby te zakończyły się niepowodzeniem, a inicjatywa została przechwycona przez prywatne firmy – wyposażyły Gazele w polskie diesle Andoria.

Zawodnicy

Originally posted on 15 grudnia, 2021 @ 8:10 am

Dodaj komentarz