Podobno portrety pięknych kobiet są łatwe do narysowania? Poprosiliśmy Loish aby pokazała nam jak to się robi krok po kroku.

„Ten poradnik jest pokazem mojego własnego sposobu rysowania twarzy i nie należy w żaden sposób traktować go jako dokładnych instrukcji. Jako artysta, najlepszą rzeczą jaką możesz zrobić jest opracowanie własnej techniki i takiego podejścia do procesu tworzenia, w którym będziesz się czuć dobrze i swobodnie.

Najważniejsze rzeczy, o których należy pamiętać w trakcie całego procesu to:

Uczucia: Jakie uczucia ma przedstawiać twarz? Spróbuj wybrać to, które mówi coś o stanie osoby z portretu (spokojny, zły, podatny, etc). By ułatwić kurs, będę rysować twarz z dość neutralnym wyrazem.
Osobowość: Staram się nie skupiać się zbytnio na symetrii, doskonałości detali, gładkości, etc), ale zamiast koncentruję się na osobowości. Staram się zachować oryginalność i pozostawić mniejsze szczegóły na koniec.

Konfiguracja w SketchBook
Ustawienia te mogą być stosowane nie tylko w tym programie, ale w dowolnym programie do rysowania cyfrowego, który ma podstawowe funkcje warstwy i pędzla.

Gdy zaczynam, najważniejsze dla mnie jest:

  • Duże płótno: Ja zazwyczaj pracują na formacie A3, 300 dpi, dzięki czemu ich jakość jest odpowiednia do drukowania.
  • Czysty obszar roboczy: Mam włączone tylko podstawowe panele , które są potrzebne, czyli narzędzia, warstwy i edytor kolorów.
  • Przydatne skróty: Tutaj każdy powinien sobie np. w tablecie ustawić menu ze skrótami, których najczęściej potrzebuje!

Kształty podstawowe
Staram się, aby moje szkice były tak ekspresyjne jak to tylko możliwe, starając się uchwycić sens gestu i ruchu w pierwszej kolejności.

step-2

Kąt i kierunek:

Technika podstawowych okręgów i linii działa świetnie do rysowania różnych kątów. Utrzymując cechy proste i za pomocą kropki oczy, można osiągnąć dużo ruchu z tych prostych kształtów i uzyskać dobre poczucie kąta i pozycjonowania twarzy.

Kształt głowy:

Tutaj dla odmiany, można eksperymentować z różnymi kształtami i szczeki. Kształty powodują odmienność.

Szkic

Nowa warstwa:

Opcja włącz/wyłącz, pozwala szybko porównać swój szkic i jego podstawowe kształty z poprzedniego kroku. Przy ustanawianiu pierwszego szkicu, ja nadal myślę o kształtach i liniach nie o szczegółach. Jest to nie tylko łatwiejsze, ale również pomaga nadać objętość i  głębokość twarzy .

step-3

Oczy:

Trzymam oczy tak proste, jak tylko mogę podczas podstawowej fazie szkicowania, więc mogę skupić się na wypowiedzi przed dodaniem szczegółów. Dla odmiany, można eksperymentować z różnymi kształtami i stylami, a także przyjrzeć się, jak z okiem współgrają brwi i zmarszczki wokół niego.

Nos:

Zawsze zaczynam z liniami podstawowymi. Później dla odmiany, można wypróbować różne kształty nosa (większy, szerszy ,bazowy itp) jak również różne pozycjonowanie nosa na twarzy (wyższy, niższy, etc).

Usta:

Zawsze zaczynam z kształtem ust, a następnie dodać usta wokół niego. Usta są bardzo ważnym elementem komunikowania emocji, zwłaszcza kąciki ust – czy są ku dołowi, czy ściągnięte z uśmiechem?

Linie
Ja osobiście chciałbym zachować znaczniki i linie szkicowe, ponieważ podobają mi się tekstury i dodaje to życia do rysunku. Skupię się głównie na rysunku i silnych liniach w tej fazie, w przeciwieństwie do światła z poprzednich etapów. Kiedyś, aby linie były tak czyste jak to możliwe w tej fazie, pozbądź się wszystkich linii. Jeśli wolisz bardziej czysty styl rysowania, można szkice linii zrobić w oddzielnej warstwie  i wyłączyć tę warstwę później. A na nowej warstwie tworzyć docelowy portret.

Dokładniejsze elementy (powieki, rzęsy, nozdrza, etc) mogą teraz być pobrane z warstwy szkicu z poprzednich kroków jak z przewodnika.

step-4

Kolory bazowe
W tym momencie, połącz szkice warstwy razem, przy użyciu metody poniżej, aby utrzymać oddzielone warstwy jako zapasowe. Jeśli linie szkicu widoczne są zbyt mocno, obniż krycie tych warstw przed włączeniem, ale można też je po prostu wyłączyć.

step-5

W poniższej warstwie, podłożyłam kolory bazowe, a następnie włączyłam połączonej warstwy linii szkicu. By następnie zmodyfikować kolory tej warstwy za pomocą narzędzia Barwa/Nasycenie, tak aż mieszanka ładnie zgrywa się z kolorami bazowymi poniżej. Lubię eksperymentować z tym, czasem wybieram bardzo jasne kolory linii, czasem bardziej neutralne. To zależy wyłącznie od tego, jak linie mają współdziałać z warstwą bazową.

Odcienie skóry
W celu ożywienia skóry, ważne jest, aby dodać pewne zmiany w kolorze skóry. Dodałam różnice kolorystyczne na policzkach, nosie, ustach i uszach. Można wybrać kolory ręcznie z panelu edytora kolorów. Chciałbym wybrać kolory, które są nie tylko jaśniejszą/ ciemniejszą wersją koloru bazowego, co może prowadzić do płaskiej lub martwej skóry. Staram się wybierać żywe kolory, które dodają głębię i fakturę do koloru bazowego.

step-6

Różne odcienie skóry: Istnieje ogromna różnorodność kolorów skóry i wariacji tonalnych, które istnieją, a to ciekawe i zabawne, aby je zbadać. Różne odcienie skóry mają różne kolory światła i cienie.

Cieniowanie
Teraz mogę dodać cieniowanie do twarzy. Staram się wyobrazić sobie, w jaki sposób trójwymiarowy kształt głowy będzie współdziałać ze źródłem światła, więc pierwszym krokiem jest dowiedzieć się, skąd pada światło. W tym przypadku, wybrałam miękkie światło z góry. Ja również zmodyfikowałam nieco kolory, ponieważ czułam, że kolory stawały się nieco nudne. Częstym błędem ludzie pracujących ze sztuką cyfrową jest bardzo miękkie malowanie, stopniowe cieniowanie w odcieniach, które są po prostu jaśniejszą / ciemniejszą wersją koloru bazowego. Efekt końcowy jest zwykle nieco płaski i martwy. Ja osobiście polecam używanie w cieniach i światłach nieco inny odcienia niż koloru bazowego, a także dodanie kilku ostrych, wyraźnych cieni wraz z miękkim cieniowaniem.

step-7

Wymiary:

Gdy tworzysz cienie na twarzy, masz do czynienia z cieniami które tworząnos, usta itp, jak i miękkich cieniami postaci 3D. Przewidując objętość głowy i twarzy, i wyobrażając sobie ją jako 3-wymiarowy kształt, mocno ułatwisz sobie pracę podczas cieniowania.

Oświetlenie:

Przy podejmowaniu decyzji o sile kierunku, kolorze i rodzaju oświetlenia, istnieje wiele opcji. Poza wyobrażeniem sobie głowy jako obiekt 3D, można również nauczyć się wiele od obserwując postacie w różnych warunkach oświetleniowych.

Detale i wykończenia
W tym momencie mogę połączyć warstwy koloru i linii . Wielu artystów woli zachować znaczniki linii oddzielone od warstwy koloru, ale ja wolę mieć wszystko w jednym miejscu. W ten sposób mogę zamalować linie i usunąć fragmenty rysunku bez konieczności przełączania warstw. Pamiętaj, aby wykonać kopię zapasową warstw, dzięki czemu zawsze można wrócić do starej wersji, jeśli to konieczne. W zależności od tego, jak realistyczny i szczegółowy ma być wynik końcowy, mogę spędzać dużo czasu w tej ostatniej fazie, czasem malując z włączoną warstwą z liniami szkicu do końca . Widać to poniżej.

eyes

Oczy są trudne, ale ważne. Można zrobić kilka prób za pomocą rożnych warstw.

smoothing-skin

Aby wygładzić skórę, używam alt + kliknij, aby wybrać kolory rysunku, a następnie pomalować dużym miękkim pędzlem ustawionym na niskim kryciu. Skupię się głównie na policzkach, czole i szyi, utrzymując ostre rysy twarzy.

highlights

W jasnych miejscach ustawiam ostre białe światła na minimum. Dzięki czemu kolor ma teraz większy wpływ.

freckles

Dodawanie piegów, zmarszczek, znamion i inne znaków na skórze pomaga dodać więcej szczegółów, a także dodać więcej osobowości danej postaci.

Efekt końcowy

final

Jak widać, nie przeszkadzają mi pozostawione gdzieniegdzie linie szkicu podstawowego, a i nie jestem również bardzo zainteresowana symetrią. Osobiście uważam, że niedoskonałości dodają wiele do charakteru i osobowości twarzy, a ja też bardzo lubię efekt linii szkicu. Jeśli szukasz czystszego i gładszego efektu końcowego, rozwiązaniem jest wyłączenie warstwy szkicu i spędzenie więcej czasu w fazie końcowej, wygładzając kolory coraz dopracowując szczegóły.