Moja przygoda z aerografami, czyli jak zacząć…

Jak napisałem wcześniej nie bawiłem się modelami plastikowymi dobre 20 lat, aerograf który pozostał mi z lat 70-tych był już zabytkiem a i ząb czasu zrobił z nim swoje, przyszedł wiec czas na nowe doświadczenia i próby.

Zacząłem jak zwykle od przeszukiwania opinii w necie i po kilku dniach miałem mini mętlik w głowie, górowały dwie opinie:

  • pierwsza kupić byle co bo i tak się zakatuje i padnie, szkoda kasy
  • tylko drogi markowy super sprzęt

Zacząłem, trochę powyżej pierwszej opinii i kupiłem dwufunkcyjny aerograf z wymiennymi zbiornikami. Model Adler AD7790 (dysze 0.2/0.3).

Aerograf okazał się bardzo rozsądny cenowo (ok.150 zł) a i mega przyjazny i niekłopotliwy. Mega fajną opcją w nim jest możliwość regulacji ciśnienia, co pozwala nie kucać do kompresora, gdy potrzeba na chwilę zmienić ciśnienie, tylko ustawić sobie w nim wyższe a regulować w aerografie, tak jak w danej chwili potrzebujemy.

Wymienne zbiorniki to kolejny plus bo gdy mam do tryśnięcia drobiazg, mogę pracować w ogóle bez niego i jest mniej mycia 🙂

Od początku pracuję z dyszą 0.3, bo taka była założona :), Co mnie w nim urzekło, to bardzo przyzwoite wykonanie, do tego totalnie niekłopotliwe mycie. Owszem mam specyficzne podejście do moich narzędzi i miejsca pracy, lubię gdy jest tam czysto i porządnie, dlatego aerograf jest dokładnie myty po każdym użyciu, czy przy każdej zmianie farby. Głównie używam do tego rozpuszczalnika do danego modelu farby i płynów do czyszczenia Gunze.

Robię to bardzo prosto:

  • jeśli jest w nim farba dodaję trochę rozpuszczalnika i pipetą odsysam farbę i wlewam do słoiczka z nią, później wlewam płyn do czyszczenia do pełna i wacikiem do uszy wycieram środek tak by oczyścić go z farby. To co zostaje wypsikuję, nowa dawka płynu, nowy wacik i z reguły po 2-3 takich operacjach jest czysty. Z reguły w trakcie wyjmuję też iglicę i ją wycieram z resztek farby, a gdy jej nie ma dokładnie czyszczę komorę farby.
  • gdy nie ma w nim farby, wykonuję tylko czynności z płynem do czyszczenia.

Rozpuszczalników używam różnych od osławionego Leveling Thinnera, po oryginalne producentów różnych farb.

Płyn do czyszczenia stosuję jednej firmy jest to Mr. Tool Cleaner, sporadycznie przy mniejszych zabrudzeniach, zdarza mi się używać płynów Wamod.

Od jakiegoś czasu jestem też posiadaczem markowego produktu firmy – Harder & Steenbeck model Infinity CRplus 2 in 1 Airbrush  (0.2mm & 0.4mm)

Aerograf jest wykonany przepięknie, mega chromy, płynność pracy spustu urzeka itp.

Nasza współpraca zaczęła się dość niefortunnie, bo okazało się, że dysza 0.2 a taka była fabrycznie jest minimalnie mniejsza od używanej przeze mnie 0.3 ale wystarczajaco bym musiał zmienić koszulkę w której miałem malować na nową, bo aerograf plunął farbą ze zbiornika, dokładnie na mnie 🙂 Co ciekawe w Adlerze nawet gdy omyłkowo wlałem szpachlę 1200 zupełnie nie rozcieńczoną nic takiego się nie stało :). Ratunkiem okazało się zmienienie dyszy z 0.2 na 0.4. Od tego czasu jest lepiej, ale trzeba pamietać iż jako precyzyjne urządzenie jest on bardziej wrażliwy na wszelkie przypchania. Sporo też więcej czasu zajmuje jego dokładne umycie. Plus podobnie jak w Adlerze to zdejmowany zbiornik.

Co do samego malowania, oczywiście plamka którą daje H&S jest dużo dokładniejsza i bardziej precyzyjna, na pewno gdy maluje się drobiazgi ma to znaczenie (sam często do tego go używam), w codziennym użytku, powiem tak nie widziałem znaczącej różnicy w jakości pomalowanej powierzchni. Pewnie specjaliści się ze mną nie zgodzą, ale ten artykuł pisany jest z punktu widzenia faceta, który się tym bawi a nie fachury…

Dlatego jeśli zaczynacie przygodę z Aerografem, wbrew temu co pisze wiele osób wcale nie musicie zaczynać od sprzętu mega profi. O swoich przygodach z kompresorem, kabiną do malowania i farbami napiszę w kolejnych wpisach 🙂

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji, napisać swoje zdanie?
Zrób to, czekamy na Twój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *